Berlingske Business
11:57Pandora tager toppen i grønt C25

Her er bilgiganternes teknologi-mareridt

pix-budii
Selvkørende biler er ikke science fiction mere. Flere virksomheder leger med ideen og bygger prototyper. Google er nok den mest kendte, men en anden er den schweiziske Budii, der har bygget en prototype på en BMW-platform. Billedet her fra indersiden af en Budii ikke fra bilmessen i Frankfurt, men fra forårets computermesse i Hanover. To verdener er ved at smelte sammen. Foto:

Kæmpekoncernerne bag de kendte bilmærker har fået en ny hovedpine. Den kommer fra Silicon Valley, og den præger atmosfæren på den store bilmesse i Frankfurt.

Bilbranchen fejrer i disse dage sig selv til kæmpemessen Frankfurt Auto Show. Nye biler, ideer og koncepter bliver vist frem. Smil og håndtryk bliver udvekslet. Men i baggrunden hænger en sort sky, der truer med at ødelægge det gode humør.

Truslen tager udgangspunkt i, at hele bilbranchen står over for at få konkurrence fra en helt ny kant.

Mens samtaleemnet for et par år siden var el-bilens indtog og dens konsekvenser for den bestående branche, så bliver der i år hvisket om en helt anden udfordring. Nemlig den der kommer fra teknologiselskabernes leg med selvkørende biler, skriver det amerikanske nyhedsbureau Associated Press.

1

Øverste ledelseslag i bilkoncernerne tager i hvert fald truslen seriøst. Blandt andet i amerikanske General Motors, hvor Mary Teresa Barra er koncernchef, der mener, at branchen står foran nogle år med heftig udvikling.

»Vi kommer til at se flere forandringer i industrien de næste fem til ti år, end vi har oplevet de sidste 50 år,« siger hun ifølge AP.

Flere aktører leger med ideen om selvkørende biler. Deriblandt bilkoncernerne selv. Men der er også andre, der tester ideen af, og længst fremme er nok IT-kæmpen Google. Silicon Valley-virksomheden tester allerede selvkørende biler på gaderne omkring koncernens hovedkvarter syd for San Francisco.

Google har ikke meldt ud, at den vil begynde at producere egne biler, når konceptet kommer ud af testfasen. Omvendt så har den heller ikke sagt, at den ikke vil.

pix-Apple-bil

Men det er heller ikke nødvendigvis det største problem. Én ting er, at nye producenter spøger i kulissen og kan komme ind og få uventet succes, som det eksempelvis har været tilfældet med elbilen Tesla. En anden ting er, at den teknologiske udvikling helt grundlæggende kan ændre den måde, forbrugerne fremover vil bruge biler på.

Delebilskoncepter stormer frem i disse år. Kombinerer man dem selvkørende biler, så kan man principielt forestille sig et system, hvor billisterne blot tilkalder en bil, når de har brug for den, og så kommer den selv trillende hen til deres hoveddør. Parkeringsproblem løst.

Og spørger man topchefen for tyske Daimler, Dieter Zetsche, så skal man ikke udelukke et scenarie som ovennævnte. For der kan være andre, udefrakommende elementer, der gerne vil se udviklingen gå den vej, og som vi presse på.

»Tag et typisk amerikansk kvarter I en by. Her kunne du ved undgå at skulle bygge 100 garager og på den måde få plads til flere boliger. Bilerne ville være parkeret andetsteds og de ville komme på opfordring,« siger han ifølge AP og tilføjer:

»Det er grundlæggende en relativ simpel opgave at skabe sådan en løsning. Det kunne med sikkerhed blive lavet på fem år.«

GOOGLE-AUTOS/SELFDRIVING

Det hele afhænger selvsagt af, at myndighederne giver tilladelse til selvkørende biler. Som det er i dag, er det kun i enkelte byer og på forsøgsbasis, man har tilladt den slagt.

Og selv i ovenstående situation vil der alligevel være brug for bilproducenterne. Så hvad er der at være bange for? Jo, det store spørgsmål er nemlig, hvad der i fremtiden vil blive afgørende, når forbrugerne skal vælge, hvad de skal købe. Vælger de den fedeste bil - eller vælger de den med den bedste autopilot og mest brugervenlige tilkaldesystem?

Det er deri, at bilproducenternes hovedpine er gemt. Den heftige teknologiudvikling gør, at det er umuligt at forudse den næste store trend. Og en bil er altså ikke udviklet på en eftermiddag. Er der en aktør, som finder på vinderkonceptet, så kan han være år foran konkurrenterne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen