Berlingske Business

Hemmingsen: Salg af Tankers til Holding er den rigtige løsning

Mærsk pressemøde
Arkivfoto: »Så det er en lang proces, som er ført til den rigtige løsning for os og for A.P. Møller Holding,« siger viceadministrerende direktør i Mærsk og chef for energidivisionen Claus V. Hemmingsen (th.). Foto:

A.P. Møller-Mærsk har undersøgt flere andre muligheder, men kan efter en næsten et år lang proces konstatere at et salg af Maersk Tankers til Mærsk-familiens selskab, A.P. Møller Holding, er den bedste løsning.

Salget er det andet store skridt mod at indfri den strategi, der blev offentliggjort 22. september sidste år om at udskille Mærsks olierelaterede aktiviteter - Oil & Gas, Supply, Tankers og Drilling - enten via salg, samarbejder, fusioner eller børsnoteringer.

I august blev olieforretningen solgt til franske Total for over 47 mia. kr., og onsdag følger så salget af Tankers for omkring 7,3 mia. kr. kontant med mulighed for en ekstrabetaling senere.

LIBYA OIL

»Vi har over det sidste års tid analyseret og kigget efter muligheder i markedet, og det har udviklet sig herhen til, at vi ender med et salg til A.P. Møller Holding i en kontanthandel. Herved har vi fundet en langsigtet ejer, som er dedikeret til industrien.«

»Så det er en lang proces, som er ført til den rigtige løsning for os og for A.P. Møller Holding,« siger viceadministrerende direktør i Mærsk og chef for energidivisionen Claus V. Hemmingsen til Ritzau Finans.

28BUSPix-M-rsk-164059.jpg

Han fortæller, at A.P. Møller-Mærsk blandt andet har undersøgt muligheden for sammenlægninger og også andre alternativer, men at der ikke har været nogen lige så attraktive løsninger, som frasalget til A.P. Møller Holding.

»Vi synes, at det her giver os en god pris. Der er tale om en kontanthandel og den giver os en »upside,« hvis markedet skulle stige ind til 2019. Endelig giver det Maersk Tankers en solid og stærk ejer med fokus på at videreudvikle selskabet,« siger Claus V. Hemmingsen.

Som led i aftalen kan købesummen blive justeret højere med op til 200 mio. dollar hvis »tankskibsmarkederne forbedres grundet højere skibsværdier«, eller hvis A.P. Møller Holdings selskab APMH Invest videresælger skibe til en højere pris end købesummen og en aftalt minimumsforrentning.

01BUSPix-M-rsk-162644.jpg

MITSUI BLIVER MEDEJER AF FLÅDEN

Som led i overtagelsen har A.P. Møller Holding etableret et konsortium for Tankers flåde.

I første omgang er der indgået aftale med japanske Mitsui om en ejerandel på 30 pct. i flåden, og der er mulighed for, at andre partnere vil kunne købe sig ind.

Med salget af Maersk Tankers mangler A.P. Møller-Mærsk kun at finde løsninger for olieserviceskibene i Maersk Supply og boreriggene i Maersk Drilling.

ccc

»Det er vigtigt at pointere at vi er ude for at finde den rigtige løsning for A.P. Møller-Mærsk og for den aktivitet, der fortsætter. Men her er vi ikke helt på plads, og vi vil selvfølgelig vende tilbage, når der er noget at sige om de to,« siger Claus V. Hemmingsen.

Om et salg til Holding også her er på tale, ønsker Claus V. Hemmingsen ikke at kommentere.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen