Berlingske Business

Havnekonflikt i USA skaber usikkerhed

US-WEST-COAST-PORT-WORKERS-YET-TO-REACH-LABOR-DEAL-AS-POTENTIAL-
Foto:

Der hersker mandag stor usikkerhed om adgangen til havnene på den amerikanske vestkyst.

En snart årelang konflikt mellem amerikanske fagforeninger og medarbejdere førte lørdag og søndag til en decideret lukning af en række havne på vestkysten, og hvorvidt de åbner igen mandag står fortsat uvist.

Det skriver Financial Times.

Medlemmer af rederiorganisationen Pacific Maritime Association (PMA), der repræsenterer terminaloperatører i Californien, Oregon og Washington, har sat al arbejde på standby for at undgå at betale weekendløn til fagforeningsmedlemmer, som angiveligt har nedsat produktiviteten med vilje.

Selvom både PMA og fagforeningen International Longshore and Warehourse Union (ILWU) har udtalt, at de venter at genstarte arbejdet mandag, hersker der fortsat stor usikkerhed om dette på grund af de verserende spændinger mellem parterne.

En lang række virksomheder, herunder æble-, kylling og kartoffeleksportører, har udvist stor utilfredshed med konflikten, da det går ud over deres respektive forretninger. Ud for havnene i Los Angeles og Long Beach, som udgør 40 pct. af USA's samlede containertrafik, ligger mindst 20 containerskibe i kø og afventer lige nu situationen.

Arbejdskonflikten kan skabe forsinkelser for danske Maersk Line, ligesom det gjorde i samme område i december 2014, hvor selskabet reagerede ved at indføre et "pristillæg for trafikprop" for kunderne.

Sidste gang amerikanske havnearbejdere lukkede ned for arbejdet var i 2002, hvor en ti dage lang lockout havde alvorlige konsekvenser for de involverede virksomheders forsyningskæder et halvt år efter konfliktens ophør.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen