Berlingske Business

Haves: Vindmøllegigant - Ønskes: Kunder

Haves: Vindmøllegigant - Ønskes: Kunder - 1
Kunderne hænger ikke på Vestas-træerne. Koncernens største marked, USA, ligger brak. Foto:

Mængden af annoncerede ordrer er dykket 71 pct., men selvom kunderne svigter, er Vestas optimistisk.

Vestas har tabt pusten den første halvdel af 2009. Sammenlignet med samme periode året før, har vindmøllegiganten 71 pct. færre ordrer. Vestas har desuden indgået kontrakter på 780 megawatt (MW), hvorimod ordrerne sidste år lå på 2.669 MW, skriver Jyllands-Posten.

På trods af kundesvigtet vælger Vestas Peter Wenzel Kruse at se optimistisk på tingene.

”Der begynder at gå lidt hul på bylden. Det er ikke de store flamboyante ting, men tingene bevæger sig langsomt i den rigtige retning”, siger han.

Hullet på bylden viser sig ved, at 2. Kvartal bød på en lille stigning i ordremængden i forhold til årets første måneder. Alligevel kommer kvartalet ud 76 pct. dårligere end sidste år.

Nedjustering måske i sigte
De manglende ordrer betyder, at flere analytikere er begyndt at indstille sig på en nedjustering.

”De har travlt nu. Spørgsmålet er, om Vestas overhovedet kan nå det, som virksomheden skal i 2009, uanset at ordrerne begynder at dryppe ind i de kommende måneder”, siger Jacob Pedersen.

I 2008 tegnede amerikanske vindmølleprojekter sig for 24 pct. af forretningen, men i år ligger markedet brak, og Vestas har ikke meddelt en eneste USA-ordrer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen