Berlingske Business
11:08Finanstilsynet giver påbud til spansk storbank

Havarichef var fem år om rapport på to sider

Billede
Piloten og passagereren kom lettere til skade, da Air Greenlands AS350-helikopter landede på siden ved Maarmorilik. Foto: Havarikommissionen

En helikopter styrtede ud over en klippekant i Grønland i 2007. Rapporten om ulykken, som Havarikommissionens chef, Martin Puggaard, selv udfærdigede, kom først fem år efter.

I sommeren 2007 styrtede en af Air Greenlands helikoptere ud over en klippekant og landede på siden i to meter vand i den grønlandske mineby Maarmorilik, der rummer den navnkundige mine »Den sorte engel«. Hverken passagerer eller piloten kom noget alvorligt til ved styrtet, men der skulle gå over fem år, før Havarikommissionen publicerede sin rapport om årsagerne til ulykken.

Tidsforbruget er usædvanligt i Havarikommissionen, hvor langt de fleste rapporter er færdige inden for et år efter et havari.

Billede

Ifølge et internt notat om arbejdsmiljøet i Havarikommissionen, som Berlingske har set, tog Havarikommissionens chef, Martin Puggaard, sig selv af det grønlandske havari. Puggaard valgte ifølge notatet ikke at tage til Maarmorilik i Grønland og undersøge havariet, men holdt sig alene til pilotens forklaring. Derfor kan der ifølge notatet have været forhold og omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter, som ikke blev afdækket.

Alligevel brugte Martin Puggaard fem år på sagen, der i september 2012 endte med en redegørelse på to sider. Ifølge redegørelsen skyldtes havariet, at piloten havde overset, at en wire var fastgjort til helikopteren. Da helikopteren lettede, hang wiren fast i et rækværk, som rev et rotorblad af, mens et andet blad blev beskadiget.

Tirsdag - Arbejdstilsynet

Martin Puggaard er på én gang chef for Havarikommissionen og faglig leder af flysektionen og gennemfører altså selv havariundersøgelser. Forløbet med den forulykkede helikopter i Maarmorilik har givet anledning til kritik internt i Havarikommissionen, hvor vurderingen er, at Martin Puggaard mangler de nødvendige kompetencer til at afdække havarier. Derved har han også vanskeligt ved at vurdere inspektørernes arbejde, mener nogle af inspektørerne.

Tidligere har Berlingske Business beskrevet, hvordan det har givet anledning til voldsomme interne problemer i Havarikommissionen, at Martin Puggaard har fjernet sikkerhedsanbefalinger fra rapporter i strid med havariinspektørers ønske.

Martin Puggaard vil af hensyn til sin tavshedspligt ikke kommentere sin undersøgelse af helikopter-­havariet i Maarmorilik.

18BUSMartin-Puggaard-142326.jpg

Martin Puggaard er selv udlært flymekaniker efter fire års læretid og arbejdede derefter et år hos SAS, hvorefter han kom til Havarikommissionen i 1999. Han blev udnævnt til chef for Havarikommissionen i 2011.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen