Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Havari­inspektør: Jeg blev fyret efter opgør om DSB

16BUS20161020-104034-L-1331.jpg
Der har været brand i adskillige DSB-tog de seneste år. Havarikommissionen langer ud efter sikkerheden. Senest udbrød der brand i en togvogn i Odense i oktober. Foto: Michael Bager

En tidligere ansat hos statens sikkerhedsvagthund, Havarikommissionen, mener, at et internt opgør om brandsikkerheden i DSB-tog var medvirkende til, at han blev fyret i 2014. Oplysningerne sår tvivl om uafhængigheden af Havarikommissionen, der skal holde øje med sikkerheden for fly- og togpassagerer.

13. oktober i Nyborg. 20. oktober i Odense. 31. oktober i Farris. Og 2. november i Odense igen. Inden for et meget kort tidsrum i efteråret 2016 har der været en række brande i DSBs IC3-tog. Årsagerne er endnu ukendte, men der peges blandt andet på, at det skyldes, at IC3-materiellet er ved at være slidt ned.

Allerede i 2009 var der mange brande i IC3-tog, og bekymringen var, at der kunne gå ild i togene, når de kørte under Storebæltstunnelen. Statens uafhængige sikkerhedsvagthund, Havarikommissionen, iværksatte derfor en undersøgelse af brandene, og daværende havari­inspektør Søren Groth blev sat på opgaven.

Togfonden Politikere giver IC4-togene dødsstødet DSB undersøg

Ifølge Søren Groth var et internt opgør i Havarikommissionen om netop den rapport og brandsikkerhed hos DSB en medvirkende årsag til, at han efterfølgende – i 2014 – blev fyret fra Havarikommissionen. I Berlingske beskylder han i dag ledelsen af Havarikommissionen for at ligge under for pres fra DSB.

De motortekniske fejl

I forbindelse med arbejdet med rapporten om brandene viste det sig, at motortekniske fejl var blandt årsagerne til brande og røg. Fejl som løbende blev rettet af DSB.

Søren Groth anbefalede alligevel, at DSB opdaterede brandalarmerne i 96 IC3-tog, da de gamle var forældede. Endvidere anbefalede han, at DSB installerede brandalarmer i 44 ER-tog, som slet ikke havde brandalarmer om bord. Endelig anbefalede den daværende havariinspektør, at DSB i det hele taget fulgte op på de mange tilfælde af brand og røgudvikling i DSB-togsæt.

Mandag - Vejle-ulykken

Under en retssag om sin afskedigelse fortalte Søren Groth i 2015, at Havarikommissionens chef, Martin Puggaard, løbende blandede sig i hans arbejde med DSB-rapporten og forlangte væsentlige dele fjernet. Herunder den tekniske argumentation for anbefalingen om nye eller opdaterede brandalarmer.

Det afviste Søren Groth, og ifølge ham blev uenigheden om DSB-rapporten en væsentlig del af hans opgør med Martin Puggaard.

»Det er mit indtryk, at Martin Puggaard ikke brød sig om at lægge sig ud med DSB. Installering eller opdatering af brandalarmer kunne løbe op i et tocifret millionbeløb og skabe øget ressourceforbrug i Trafikstyrelsen. Så det kunne blive dyrt for DSB,« siger Søren Groth.

Opgøret endte med, at Søren Groth blev afskediget for samarbejdsvanskeligheder i 2014 efter otte år som havariinspektør. Fyringen førte i 2015 til en retssag, som Søren Groth tabte ved Københavns Byret. Sagen er anket til landsretten.

Den forhenværende havariinspektørs udtalelser er opsigtsvækkende, da de sætter spørgsmålstegn ved uafhængigheden af Havarikommissionen.

Mandag kunne Berlingske afsløre, at en ulykkesrapport om en ulykke i Vejle er blevet stærkt forsinket, blandt andet på grund af voldsom kritik fra DSB, der var meget utilfreds med de første konklusioner fra Havarikommissionen om ulykken.

Billede

Anbefalinger forsvandt fra rapporter

Ifølge Dansk Jernbaneforbund har DSB i Vejle-sagen lagt et meget hårdt pres på Havarikommissionen.

Kommissionen er en »uafhængig« myndighed, som skal holde øje med sikkerheden for fly- og togpassagerer i Danmark, men organisatorisk ligger den under Transport- og Bygningsministeriet, som også ejer DSB.

Da rapporterne om brandene i DSB-togsæt blev offentliggjort i 2014 og 2015 – nogle måneder efter Søren Groths afskedigelse – var hans anbefalinger om nye eller opdaterede brandalarmer samt løbende opfølgning på ulykker og hændelser forsvundet. Havarikommissionen nøjedes med at anbefale, at DSB gennemgik brandsikringen i togene.

Togfonden Politikere giver IC4-togene dødsstødet DSB undersøg

Bo Haaning, souschef i Havarikommissionen, afviser, at anbefalingerne i rapporten forsvandt efter pres fra DSB.

Ifølge Bo Haaning er han blot uenig med Søren Groth i, at Havarikommissionen skulle anbefale virksomme brandalarmer i DSB-tog. Det er ikke Havarikommissionens opgave at anbefale specifikke og konkrete løsninger, siger han:

»Havarikommissionen peger på potentielle huller i sikkerheden, som vi har konstateret i forbindelse med vores undersøgelser. Trafik- og Byggestyrelsen er som sikkerhedsmyndighed ansvarlig for at vurdere om og hvilke tiltag, der konkret skal gennemføres,« siger souschef Bo Haaning.

Havarikommissionen endte med at anbefale, at Trafikstyrelsen sammen med DSB revurderede »behovet for brand- og røgdetektering, røgdetekteringsanlæggets funktionalitet og anvendelse som sikkerhedsbarriere« i IC3-togene.

For de elektriske ER-tog, som kører uden brandalarmer, anbefalede Havarikommissionen, at Trafikstyrelsen sammen med DSB »gennemfører risikovurdering af brandforhold på ER-togsæt, herunder en vurdering af behov for detekteringsforanstaltninger«.

Billede

Den løsning er ifølge Søren Groth langtfra er god nok:

»At Trafikstyrelsen sammen med operatøren DSB skal finde en løsning, er »en sang«. Trafikstyrelsen har ikke den ekspertise, der skal til i de konkrete løsninger. Styrelsen udstikker overordnet retningslinjer,« siger han.

En »særlig tavshedspligt«

Berlingske har forelagt Søren Groths oplysninger om tilblivelsen af brandrapporterne for Havarikommissionens chef Martin Puggaard.

»Havarikommissionen og dens medarbejdere, herunder tidligere medarbejdere er underlagt en særlig tavshedspligt, som betyder, at vi ikke må udlevere eller udtale os om specifikt materiale og dokumentation, som ikke er omfattet af en offentliggjort rapport eller redegørelse,« siger Martin Puggaard.

»Derfor må vi i offentligheden ikke forholde os til udsagn, gisninger, påstande og antagelser,« siger chefen for Havarikommissionen.

Mandag - Vejle-ulykken

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen