Berlingske Business

Hapag-Lloyd følger efter Maersk Lines varslede rateløft

Rederi
De store containerrederier vil have mere for at sejle varer mellem Asien og Nordeuropa. Og de står lige nu i kø for at melde ud om rateforhøjelser til kunderne. Foto:

De store containerrederier vil have mere for at sejle varer mellem Asien og Nordeuropa. Og de står lige nu i kø for at melde ud om rateforhøjelser til kunderne.

Tirsdag eftermiddag er turen kommet til Hapag-Lloyd, der per 1. juni vil sætte raten på ruten mellem Fjernøsten og Nordeuropa op med 1075 dollar per tyvefodscontainer (teu). Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

»Dette nye rateniveau er et yderligere skridt for at bringe priserne tilbage til et bæredygtigt niveau , og de vil være gældende fra alle hovedhavne i Asien til alle hovedhavne i Nordeuropa og Middelhavet, begrunder Hapag-Lloyd rateløftet.«

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk

Mærsk har været der

Tidligere tirsdag var det A.P. Møller-Mærsks containerben, Maersk Line, der varslede et rateløft på ruten, der ofte betegnes som verdens travleste sørute for containertransport. Det fremgår af en meddelelse fra Maersk Line.

Fra 1. juni ser Maersk Line gerne, at raterne på ruten hæves med 500 dollar per teu.

Dertil kommer et varsel om et løft på yderligere 500 dollar per teu på Asien-Nordeuropa-ruten, som skal gælde fra 15. juni.

Rederi

Følger fransk rivals udmelding

I sidste uge meddelte Maersk Lines franske rival CMA CGM ligeledes, at man gerne ser, at raterne på ruterne hæves.

CMA CGM varslede, at raterne på containerfragt på ruterne fra 1. juni hæves med 450 dollar per teu. Herefter skal de igen hæves med samme beløb fra 15. juni.

Meldingerne fra de to containerrederier kommer, efter at raterne på ruterne faldt med 4,7 pct. 606 dollar per teu i foregående uge.

Torm

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen