Berlingske Business

Hamborg angriber Billund med billige flyrejser

15BUSRyanair-fly.jpg
Ryanair lukker base i Billund, hvis ikke fagbevægelsen skriver under på at droppe sympatikonflikt i København. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt

Samtidig med at Ryanair trækker 400.000 passagerer ud af Billund, angriber Hamburg Lufthavn ind over den danske grænse i priskrigen om kunderne. Men Billund har flere muligheder for at fylde hullet efter de irske lavprisfly, vurderer ekspert.

Selv om tidspunktet for Ryanairs farvel til Billund Lufthavn kommer på et uheldigt tidspunkt, så har den jyske lufthavn flere muligheder for at lukke hullet efter de irske lavprisfly.

Det vurderer Ole Kirchert Christensen, redaktør for luftfartsmediet Chek-in.dk. Han peger på tre ting, der formentlig vil hjælpe Billund i de kommende måneder.

»Det ungarske lavprisselskab Wizz Air, som netop har åbnet en rute fra Billund til Gdansk og snart åbner til Vilnius, vil formentlig overtage Ryanairs rute til Budapest, som kører godt. Så vil Norwegian nok kigge på nogle af de sydeuropæiske ruter og specielt til Spanien. Og så har charterselskaberne været presset lidt ud af Ryanair, og de vil nok komme tilbage med mere kapacitet især til Grækenland,« siger han.

Ryanair holder pressemøde i Billund

Men på grund af sæsonudsvingene i branchen med størst aktivitet fra marts til oktober vil der nok gå nogle måneder vinteren over, før omsætningen fra Ryanair er erstattet.

»Wizz Air venter nok til marts med at åbne til Budapest for at have tid til at få solgt ind på ruten. Så der bliver måske op til seks måneder med et hul i Billund. Men jeg tror, der bliver fyldt op på et års tid. Det vigtige er, at Billund kan dokumentere, at der er et passagergrundlag på ruterne,« siger Ole Kirchert Christensen.

»Der er sket en stor udvikling i priserne fra Hamburg. Air Berlin har satset på Hamburg, og priserne er faldet kraftigt på europæiske destinationer – ikke så meget på de oversøiske. Hamburg er en seriøs konkurrent til Billund, men Billund er godt med,« siger Ole Stouby, direktør for søgemaskinen Travelmarket, der også udarbejder Dansk Flyprisindeks. En af de danske kunder, der har taget imod de gode tilbud fra Hamburg, er Mimmi Ludvigsen fra Bov ved Padborg. Både flyprisen samt muligheden for at blive kørt med shuttle-taxa fra hjemmet i Bov ved Padborg direkte til afgangshallen i Hamburg til en rimelig pris, har været afgørende, når hun jævnligt har fløjet rundt i Europa i kraft af sit arbejde, og nu flyver hun privat cirka to gange om året.

»Jeg har mest brugt Hamburg Lufthavn – men også Billund og Aarhus. Det er i hvert fald 75 til 80 procent af gangene, vi tager af sted fra Hamburg,« fortæller hun.

Fra hjemmet i Bov er der omkring halvanden times kørsel til både Billund og Hamburg, lige som parkeringspriserne er nogenlunde ens.

»Så det er ikke tiden, der gør forskellen. Jeg kigger på priserne og vælger det billigste. Og så er det dejligt afslappende at blive afhentet af en taxa hjemme,« siger hun.

Priskrigen fra Hamburg skyldes også, at Easyjet har etableret en base, og at Ryanair er også begyndt at flyve til Hamburg fra andre baser.

»Priskrigen har fået mange til at få øjnene op for Hamburg. Folk er typisk villige til at køre langt for at spare måske 500-600 kroner per person,« siger Ole Kirchert Christensen.

Ryanair kræver skriftligt løfte: Drop konflikten

Han venter ikke de store bevægelser i markedet mellem Hamburg og Billund før til foråret, hvor lufthavne og luftfartsselskaber markedsfører sig på de store feriemesser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen