Berlingske Business
15:34Wall Street åbner med små plusser

Hårdt presset Maersk Line ud med stort tab

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Maersk Line vil sk
-Arkiv- Se Ritzau A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal - - - -Arkiv- SE RB PLUS Det Blå Danmark har tabt 14.000 arbejdspladser ARKIV- -Maersk Line planlægger at lægge containerrederiets rute mellem Fjernøsten og USA's østkyst om, så den sejler gennem Suez-kanalen. Og det giver beskæftigelse til en del af rederiets ledige 6-7000 teu (20 fods containerenheder) skibe og en række indcharterede skibe i samme klasse. Det skriver shipping-nyhedsbrevet Alphaliner. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2013) Foto:

Maersk Line, containerrederiet i A.P. Møller - Mærsk, er hårdt presset af svære markeder, og andet kvartal gav et tab på næsten en mia. kr.

Maersk Line, verdens største containerrederi, kom ud af andet kvartal med et stort underskud efter fragtraterne forsætter med dykke.

Rederiet, der er den største del af A.P. Møller-Mærsk, tabte over 900 mio. kr. i de tre måeder efter at have tjente mere end 3,3 mia. kr. i samme periode sidste år. Det sker i et marked hvor raterne er faldet 24 pct. i gennemsnit samtidig med, at verdensflåden er containerskibe blev 2,2 pct. større.

Raterne faldt på alle Maersk Lines ruter. Hårdest ramt er dog Nordamerika og det vestlige Asien. Men også Afrika, Stillehavs-området og det europæiske ruter har haft et svært kvartal.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Det danske rederi har løbende gennemført omfattende besparelser, som er fortsat i andet kvartal.

»Omkostningerne i Maersk Line er reduceret til et rekordlavt niveau,« hedder det fra topchef Søren Skou.

Samlet faldt Maersk Lines omsætning med 19 pct. til godt 34 mia. kr.

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, forventer et meget udfordrende 2016 for det danske rederi.

BRITAIN-OIL/

"2016 bliver et meget svært år, hvor Mærks arbejder med det som de selv kan påvirke – omkostningerne," siger Per Hansen.

Det er ikke bare det danske rederi som har det svært. Flere konkurrenter har arbejdet er i gang med at fusionere eller tættere samarbejde - en proces, som Maersk Line bifalder.

"Maersk Line velkommer konsolidering, fordi containerindustrien er fragmenteret og konsolidering vil gøre det muligt for rederierne at skabe stordriftsfordele og optimere deres netværk, som i det lange løb vil gavne kunderne," skriver A.P. Møller - Mærsk i halvårsregnskabet.

Trods det svære marked fastholder Maersk Line de overordnede forventninger om at resultat "under sidste år", hvor rederiet tjente 8,7 mia. kr. Rederiet forventer uændret, at efterspørgselen efter global containertransport vil stige 1-3 pct. Maersk Line vil som minimum vokse med markedet, for at forsvare andelen af verdensmarkedet.

Maersk Lines flåde bestod ved udgangen af andet kvartal af 283 ejede skibe og 347 lejede skibe.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen