Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Hård konkurrence giver billigere billetter til danske passagerer

Det store udbud af ruter fra Københavns Lufthavn og den benhårde konkurrence mellem flyselskaberne presser prisen på flybilletter i bund.

Luftfartsindustrien går et ekstremt hårdt år i møde, men flykunderne kommer næppe til at mærke de vanskelige tider. Den benhårde konkurrence mellem flyselskaber, der satser kraftigt på Københavns Lufthavn, fører nemlig til rekordlave billetpriser for danske flypassagerer.

Efter Sterlings konkurs i oktober sidste år har adskillige selskaber varslet storoffensiv i København. Mange har oprustet på Sterlings tidligere ruter, og der er udsigt til en hård kamp om kunderne. Udbuddet af ruter og flysæder er med andre ord rekordstort, men efterspørgslen forventes at falde markant.

»Den hårde konkurrence er en fordel for forbrugerne. Aldrig tidligere har der været så mange muligheder for at rejse til forskellige destinationer, og aldrig har priserne været så lave,« siger adm. direktør i Københavns Lufthavn, Brian Petersen.

Den opfattelse deles af aktieanalytiker i Jyske Bank, Karsten Sloth. Han fremhæver, at selskaberne udkæmper en hård kamp om markedsandele i Københavns Lufthavn, og at midlet til at lokke kunder i butikken formentlig vil være rekordlave priser.

»Vi har en række selskaber, som vil ind og fylde noget mere. De offensive aktører vil formentlig vise kunderne, at de er kommet for at blive, og vi vil se kampagner med lave priser. Det er oplagt, at de mange nye spillere vil føre til hård priskonkurrence,« siger Karsten Sloth.

Et af de selskaber, der satser på at vokse markant i Københavns Lufthavn, er lavprisselskabet Norwegian. Her forventer selskabets kommercielle direktør, Daniel Shjeldam, generelt et lavt prisniveau i 2009.

»Der vil være rigtig mange flybilletter til lave priser på det danske marked. Konkurrencen er hård, og der er overkapacitet i markedet. Prisen bliver et væsentligt konkurrenceparameter,« siger han.

Kombinationen af lav efterspørgsel og hård konkurrence fik forleden mægler- og rådgivningsvirksomheden Travelbroker Nordic til at konstatere, at priserne på interkontinentale ruter er lavere end nogensinde før. Travelbroker Nordic har tjekket luftfartsselskabernes kampagnepriser, og mange interkontinentale rejser kan nu købes til under 5.000 kr. En returbillet til New York fra København kan f.eks. fås til 2.675 kr. hos det billigste selskab, mens de billigste billetter til Los Angeles nu kan fås til 3.610 kr.

Prisudviklingen på flybilletter bliver naturligvis også påvirket af en række svært forudsigelige eksterne faktorer som f.eks. udviklingen i olieprisen. Da oliepriserne steg kraftigt i første halvdel af 2008, indførte de fleste flyselskaber f.eks. et midlertidigt brændstoftillæg, der skulle afbøde en del af de stigende omkostninger. I takt med, at den økonomiske krise blev forværret senere på året, faldt olieprisen markant, og meget tyder på, at der går lang tid, før olieprisen igen kommer op på rekordniveauet fra juli sidste år. Indtil da kan flypassagerne formentlig glæde sig over relativt lave priser på flybilletter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen