Berlingske Business

Hård kamp om havvindmøller

Hård kamp om havvindmøller - 1
Vestas er klar til at deltage i ræset om de meget store aftaler om havvindmøller, der bliver udbudt nu. Foto:

De næste fem-seks år skal der stilles tusindvis af vindmøller op til havs omkring blandt andet Danmark.

Helt nye tal fra det danske konsulenthus Make Consulting viser, at antallet af nye vindmøller, der skal stilles op på havet i Nordsøen, er gigantiske 16,7 gigawatt. Det svarer til 5566 af Vestas' allerstørste vindmøller, skriver dagbladet Børsen. Det er projekter, en række store energiselskaber nu kaster sig ud i, viser tallene, der dækker det kommende marked fra 2009 til 2015. De samlede planer svarer til elektricitet til 35 mio. europæiske husstande.

Dermed går vindmarkedet til havs fra at være en perifer niche til at blive en stor del af det samlede marked for vindkraft. Vestas satser benhårdt på det kommende gigantmarked for havvindmøller, der kaldes offshore.

»Vi er i offshore for at blive i offshore. Vores plan er, at vi skal være en del af det marked, der kommer nu,« siger Anders Søe-Jensen, direktør for Vestas Offshore.

Vestas har ført en lidt stille tilværelse på havvindkraft i flere år, men bag murene i Vestas er ambitionerne uforandrede. Vestas er dermed klar til at deltage i ræset om de meget store aftaler om havvindmøller, der bliver udbudt nu. Dermed står to vindmøllefabrikanter til at score på disse kæmpe planer, nemlig danske Vestas og danskfunderede Siemens Wind Power. Føres planerne ud i livet, kan det smitte meget positivt af på den danske produktion.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen