Berlingske Business

Grønt lys til førerløse biler på engelske motorveje

DRIVERLESS
Foto:

Nu melder Storbritannien sig ind i ræset om at udvikle teknologien, der på sigt skal skabe veje fyldt med førerløse biler.

Ingen menneskehænder på rattet.

Det er ambitionen for det teknologiske kapløb, der er blevet skudt i gang i disse år mellem bilproducenter og teknologivirksomheder som blandt andre Google.

gurgle

De førerløse biler bliver testet på livet løs i blandt andet USA og Tyskland, men endnu er test af de førerløse biler på motorveje kun i sin vordende begyndelse.

Det vil den britiske finansminister George Osborne lave om på, og han vil samtidig gøre Storbritannien til en testland for de store producenter af førerløse biler.

Der er tale om et gigantisk marked, hvor bilindustriens mastodonter samt Google lægger enorme summer i udvikling og forskning. Og det er der en grund til.

pix-Ford

For ifølge analyser kan det førerløse bilmarked ramme op til 900 milliarder pund, når kalenderen skriver 2025.

»På et tidspunkt med stor usikkerhed i verdens økonomien må England tager modige beslutninger nu, der kan sikre os en førerposition inden for ny teknologi og infrastruktur,« udtaler George Osborne og understreger, at førerløse biler kan udvikle sig til den største og mest fundamentale forandring af transport siden opfindelsen af motoren.

pix-Apple-bil

Ministerens ambition er, at førerløse biler skal være en reel mulighed for forbrugerne inden udgangen af det årtusinde. Forsøg med bilerne vil derfor begynde på mindre veje i løbet af i år og i løbet af 2017 vil de første førerløse biler forsøge sig på motorvejsnettet i England.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen