Berlingske Business

Grønt firma med grønne biler

hybrid
»Vi valgte Opels el-hybridbil Ampera, da vi købte grønne køretøjer sidste år – i 50-året for firmaets grundlæggelse. Desuden valgte vi at købe bilen som gulpladebil, da prisen faldt fra 650.000 kr. til 350.000 kr. – og så er det jo et arbejdsredskab,« siger Frederik Spanning, divisionschef for energi- og miljørigtig renovering og byggeri hos Adserballe & Knudsen A/S. Foto: Carsten Teiner

Entreprenørvirksomheden Adserballe & Knudsen har købt tre Opel Ampera hybridbiler for at vise firmaets grønne profil.

Det skulle ikke være rene elbiler, for i en stor entreprenørvirksomhed som Adserballe & Knudsen A/S ved man aldrig, hvor langt man kommer til at køre på en arbejdsdag. Derfor faldt valget på Opels elhybridbil Ampera, da man ville købe grønne køretøjer sidste år – i 50 året for firmaets grundlæggelse.

Man valgte bilen som gulpladebil, da prisen dels faldt fra 650.000 til 350.000 kroner – og det skulle jo også være et arbejdsredskab. Med et forbrugssnit på 83,3 km/l er den også den vel mest økonomiske normale bil på markedet.

I år ansatte man så en divisionschef for miljø og energi som et led i firmaets grønne strategi – og der er kommet solceller på taget.

I det år, man har haft de tre Opel Ampera, har der ikke været problemer med bilerne. Der er sat ladestandere op ved firmaets hovedkontor i Farum og ved enkelte medarbejderes bopæl.

Ud over de tre elhybridbiler har firmaet 35 biler, heraf halvdelen varebiler, til at udføre de mange bygningsopgaver, der fortrinsvis er i hovedstadsområdet, men også fortsat på Grønland, hvor firmaet i 1962 blev stiftet af to tømrere, Georg Adserballe og Jens P. Knudsen.

Det var på Grønland, man i de første mange år havde de fleste opgaver. Siden har firmaet skiftet ejere, men det er fortsat et firma, der opererer i den danske byggebranche, og i dag har man flere typer håndværkere tilknyttet.

Renovationsopgaver

Hovedparten af opgaverne er renoveringsarbejder af bestående bygninger, halvdelen erhverv og halvdelen boliger. Byfornyelse har firmaet arbejdet med siden 90erne med fokus på miljø. Det er faktisk den lidt ældre boligmasse fra 20erne til 50erne, der er bevaringsværdig – ikke så meget boliger fra 60erne og 70erne.

Det er til at holde opsyn med bl.a. byggepladser i nærområdet, at de tre Ampera hybridbiler passer perfekt ind og som langt hen ad vejen kan klare sig på el.

Rækkevidden er cirka 65 kilometer, men kun 40-45 kilometer om vinteren. Prisen for en elopladning er cirka 23 kroner udregnet med en tier for en kilowatt-time. Inklusive benzinmotoren er rækkevidden 500 km.

»Folk spørger en hel del ind til vores tre Ampera, og i trafikken får vi tit tommelfingeren i vejret fra andre trafikanter,« siger divisionschef Frederik Spanning fra Adserballe & Knudsen.

Han synes, det er behageligt at køre elektrisk. Det gør køreturen mere behagelig. Men ud over den grønne profil er det også vigtigt for salgs- og marketinghensyn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen