Berlingske Business

Grønne varebiler har det svært i Danmark

nat
Foto:

Stigende interesse for varebiler på naturgas i Europa, men i Danmark kan de ikke købes.

(TORINO) Ingen støj og intet møg.

Mens de fleste europæiske lande lande i højere og højere grad tænker miljørigtigt, når der skal købes varebiler, og har åbnet for naturgas- biler, så sakker vi bagud herhjemme og vælger foreløbig de såkaldte CNG-biler fra.

Da motorvejen til Svendborg forleden blev færdig, deltog en Iveco Daily naturgasbil i den konvoj af miljørigtige biler, der markerede åbningen, men den danske Iveco-importør havde lånt den i det svenske søsterselskab.

ErhvervsBladet.dk har prøvet såvel Iveco Daily CNG som Fiat Ducato med samme teknik i deres hjemland Italien. Bilerne er meget støjsvage, og de har præstationer som en benzinmotor. Vi prøvede også bilerne med automatgear – en fordel i bytrafik.

Der er tale om en nyudviklet motor med udgangspunkt i en treliters Iveco-dieselmotor, som er ombygget, så den kan køre på naturgas.

Den italienske Fiat-koncern har tilbudt CNG-biler i flere år, men mange kunder i Europa holdt sig tilbage, fordi bilerne kun kørte på ren naturgas, og med begrænset udbredelse af tankstationer med CNG-standere var salget begrænset.

Nu har man så udviklet den nye motor og tilføjet en 15 liters benzintank. Løber man tør for naturgas, skifter systemet automatisk til benzindrift – indtil man fiinder en CNG-tank.

Tilskud til biler

I Italien har regeringen sikret CNG-bilernes succes ved at give et tilskud på 4.000 euro (30.000 kr.), selv om merprisen hos for eksempel Fiat er 3.500 euro. Det gør man, fordi forureningen er væsentligt nedsat i forhold til diesel – nemlig med 50 procent for NOx-udslip og 100 procent for partikeludslip fra CNG-teknikken.

Tilmed får man et bedre drejningsmoment med CNG end med diesel, hvis man ser på den 2,3 liters motor, der er udgangspunktet. CO2-udslippet er også faldet – fra 293 til 248 gram pr. km – eller 25 procent.

Et minus er den øgede egenvægt fra gastankene, som går ud over nyttelasten, der falder med 300 kg.

Iveco har tilbudt CNG-teknik i ti år, og i dag kan man få det til de fleste personbiler samt last- og varevogne. Den kommende Doblo-varebil vil også kunne fås som CNG-udgave. Dertil kommer den nye stop/start-funktion, der sænker brændstofforbruget og sænker CO2-tallet yderligere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen