Berlingske Business

Grønne ambassadører skal redde dansk klima-offensiv

Grønne ambassadører skal redde dansk klima-offensiv - 1
Foto:

Dansk erhvervslivs drøm om at bruge FN’s klimakonference COP15 til december som et globalt eksportfremstød er ramt af den økonomiske krise. Udlandsdanskere sælger København som klimaby.

Den økonomiske krise har ramt dansk erhvervslivs klima-offensiv med stor kraft. Det står klart godt 100 dage før FN’s klimakonference COP15 til december, som ventes at trække USA præsident Barack Obama og andre verdensledere til København.

Således har Dansk Industri måttet skrue ned for ambitionerne ved firmamessen Bright Green, der finder sted i København 12. og 13. december. Messen skulle oprindeligt have fundet sted i Parken på Østerbro men på grund af begrænset udenlandsk interesse er den i stedet flyttet til det mindre Forum på Frederiksberg. Tilsvarende har københavnske hoteller konstateret aflysninger af hotelreservationer, ligesom andre initiativer, der skulle ’sælge’ Danmark som klimaland, er blevet ramt af en vigende interesse for at komme til København.

”I USA holder mange virksomheder og myndigheder sig nu tilbage på grund af krisen. Enten fordi de skærer i omkostningerne, eller fordi de har travlt med at sikre sig del i de mange støtteordninger, som Obama-administrationen har vedtaget,” mener Chris Ugilt Hansen.

Han er en af de 70 erhvervs-ambassadører for byen København, som organisationerne Copenhagen Capacity og Wunderful Copenhagen har samlet i et globalt netværk i 29 lande siden dannelsen i 1996.

Skal udnytte muligheder

Chris Ugilt Hansen arbejder i Schweiz og USA med finansiering af cleantech-projekter, og trods krisen mener han, at FN’s klimatopmøde til december indebærer store kommercielle muligheder for Danmark.

”Der vil bliver sået en masse frø i forbindelse med topmødet, fordi folk rundt omkring i verden får kendskab til Danmarks kompetencer på klima- og energiområdet. De muligheder skal man forstå at udnytte i de kommende år,” siger Chris Ugilt Hansen, der har arbejdet med finansiering af vindmølleprojekter i USA, og som nu arbejder intensivt med at udvikle samarbejdet mellem Danmark og den amerikanske stat Colorado.

Ugilt Hansen og de øvrige erhvervsfolk i det såkaldte Copenhagen Goodwill Ambassador Corps har siden i går morges været samlet i København, hvor de bliver briefet grundigt om de seneste detaljer i forberedelserne af klimatopmødet COP15.

Optimisme

Mens den økonomiske krise bider, når det gælder dansk erhvervslivs salgsfremstød i forbindelse med klimatopmødet, er der fortsat stor optimisme, når det gælder udsigten til politisk succes.

Både i Udenrigsministeriet og andre steder i statsadministrationen vurderes det, at der i USA, Europa og Kina er så stor politisk beslutsomhed, at man efter alt at dømme vil kunne regne med, at en historisk klimaaftale, der lægger grunden for en grøn industriel revolution, vil blive underskrevet i Bella Center fredag 18. december.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen