Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Grønlandsk flyselskab har luft under vingerne

grønland
Foto:

Der er gode penge i at flyve passagerer til og fra Grønland. Air Greenland præsenterer et rekordregnskab med et resultat på 90 millioner før skat.

Når nu konkurrencen i luftfartsbranchen er historisk hård, kan man jo med fordel i at forsøge at finde de nicher i markedet, som de andre aktører ikke rigtig er optaget af.

Flyrejser til Grønland kunne være et eksempel. De senere år har flyselskabet Greenland Air egenhændigt siddet på markedet med ruter mellem Danmark og verdens største ø, og det synes at være en god forretning.

Arktisk milliardfond skal sætte skub i Grønland - 1

I 2015 satte selskabet flere milepæle. Først og fremmest landede man et rekordstort overskud på 90 millioner kroner før skat, og så var historisk mange passagerer om bord i selskabets flåde, der består af 35 fly og helikoptere.

Succesen hænger ikke mindst sammen med, at Grønland i det hele taget oplever en positiv vækst i turisme, der voksede med 5.000 personer sidste år. Air Greenland står ikke kun for flyvninger til og fra Grønland, men tillige for indenrigsflyvninger på øen. Den del af forretningen er dog vigende i takt med, at der er færre, der er bosat på Grønland, ligesom der også her finder en urbanisering sted, som mindsker behovet for transport på tværs af øen.

»Derfor er turismen blevet en stadig vigtigere del af forretningen,« siger Michael Højgaard, adm. direktør hos Air Greenland.

21BUSPIX-ANDERS-BR-NS-20582.jpg

»Det er jo ikke sådan, at turisme har været et uopdyrket område tidligere, det har hele tiden været en prioritet, men det er segment, vi fokuserer yderligere på,« siger direktøren.

Livsnerven er fortsat flyvninger til og fra København, men de senere år har man også åbnet ruter til Island. Derudover oplever man i øjeblikket den største vækst i Tyskland, hvor stadig flere turister drager mod Grønland i deres ferie. I omegnen af 3.000 tyskere gæstede sidste år den kolde ø i nord.

En af forklaringerne bag selskabets succes skal ifølge Michael Højgaard findes i, at man selv har et rejsebureau, Grønlands Rejsebureau, og et hotel, Hotel Arctic, under vingerne. Det tillader selskabet at skræddersye samlede pakkeløsninger, så turister hurtigt og nemt kan booke billetter, overnatninger og guidede ture på én gang.

royal greenland

»Det betyder, at vi har kunnet få priserne ned, og det har hele tiden været vores mission at gøre Grønland tilgængelig og billigere,« siger Michael Højgaard.

Tidligere på året indgik Air Greenland formelt et samarbejde tidligere på året, hvor man har allieret sig i et forsøg på at få endnu flere turister til skifte badeferien ud med udflugter på indlandsisen. Og de ambitioner flugter meget godt med en generel trend i rejsebranchen, hvor stadig flere søger ekstreme rejser under mere barske forhold, end det man normalt forbinder med en ferie.

»Flere gæster har fremhævet fiskeriet og stilheden og så det faktum, at deres telefon har været helt døde i en uge,« siger Michael Højgaard.

»Vores ambition er ikke at gøre det her til en destination for masseturisme. Det har vi slet ikke kapaciteten til heroppe. Det skal mere være en eksklusiv mulighed for dem, der påskønner det her wild life,« siger direktøren.

Tigerrejer.

De seneste to år har budt på en vækst på ni procent i passagerer, og ambitionen er at fortsætte ud af den vej, bebuder Michael Højgaard. Foruden Tyskland, Norge og Danmark har man også øjnene rettet mod USA som et sted, der på sigt kan byde på vækst til selskabet.

Selskabets omsætning sluttede på 1,2 milliarder. Omkostningerne er dog også steget, men det skyldes, at dårligt vejr i perioder resulterede stigende løn- og opholdsomkostninger.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen