Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Grøn og stærk som Skipper Skræk

.
Foto: Scanpix

Iveco præsenterer nu EcoDaily - den første dieseldrevne varevogn, der kan opfylde de strenge EEV-emissionsregler. ErhvervsBladet.dk har som det første medie prøvet bilen.

(TORINO) Som den første opfylder Iveco med dieseludgaven af den nye EcoDaily varebilsgeneration emis- sionsregler, der går videre end Euro5 – den såkaldte EEV- model (Enhanced Environmental Vehicle).

Samtidig slår Ivecos CEO, Paolo Monferino, til lyd for, at EU skubber de varslede Euro6-miljøregler, som er planlagt indført i 2013, på grund af finanskrisen og i stedet for accepterer EEV-biler som en overgangsordning.

Euro6 vil kræve store investeringer fra bilfabrikkernes i forvejen slunkne kasser. Varebilsalget er faldet med 37,8 procent, siden finanskrisen satte ind sidste efterår og frem til nu.

EEV-kravene er opfyldt af to modeller i EcoDaily-serien på 136 og 170 hk med dobbelt turbo og EGR-recirkulering af udstødningsgasserne. NOx- tallet er som Euro5 to g/kWh, mens partikeludslippet falder fra 0,03 til 0,02 g/kWh,

Skipper Skræk-aftale

For at understrege, at Iveco Daily er både ren og stærk, har man indgået aftale med amerikanske King Features Sundicate Inc./TM Hearst Holdings Inc., der har rettighederne til Skipper Skræk-figuren. Iveco bruger den kendte sømand ved markedsføring af sin nye Daily-serie, som kommer til salg herhjemme efter sommerferien.

Iveco Daily er opbygget med chassisramme og anses derfor blandt de stærkeste varebiler på markedet. Første Daily kom frem i 1978 og er siden solgt i to millioner enheder.

Daily har samtidig fået ny front, der signalerer mere styrke, og instrumentgruppen er sænket mere ned i instrumentbrættet, så man undgår sollys på urene, hvilket har været et problem på de seneste ti års Daily-modeller. Vigtigst er dog nok, at Iveco har hævet kvalitetsfølelsen gevaldigt. Der var ikke antydning af resonanslyde i de biler, vi testede i Piemonte-områdets bakker i Norditalien.

Foruden de to EEV-modeller vistes også en fabriksbygget elektrisk udgave, som er udviklet sammen med Fiat- gruppens busproducent Altra, der bygger eludgaver af deres Irisbus-produkter samt en CNG-naturgasudgave, som er udviklet i tæt samarbejde med Fiat Professional varevognsdivisionen, som tilbyder naturgas til Ducato.

Reservetank til benzin

Den tidligere model kørte rent CNG, mens den nye har en reserve-benzintank på 15 liter for at berolige kunder, der er bange for at gå i stå, fordi tætheden af tankstationer med CNG endnu er begrænset. Herhjemme findes CNG-tankstioner ikke – bortset fra private tanke hos busvognmænd.

Salget af naturgas vare- biler er eksploderet det seneste halve år – ikke mindst på grund af mange byers miljøzoner. Derimod mener man hos Iveco, at brintdrevne biler har lange udsigter – det vil sige ti-femten år.

- Hvis markedet og politikerne vil, planlægger man også at tilbyde en diesel- hybrid-udgave, som sparer 30 procent brændstof. Den har i en periode har været testet hos kurerselskabet FedEx, og den er klar til at blive markedsført, siger produktchef Giuliano Giovannini.

EcoDaily fås nu i en syv ton udgave med nyttelast på 4,7 ton – svarende til nyttelast i tre basis 2,8 ton Daily-modeller. Serien omfatter også nye dieseludgaver på 106 og 126 hk. Påhængsvognsvægtene går op til 3,5 ton. Nævnes skal også det adaptive ESC-stabilitetssystem, der tager hensyn til nyttelasten.

Der findes to udgaver med automatiseret gearskift, som i 2,3 liter-udgaven virker lidt langsom i afsættet – noget vi ikke fandt i de større tre liter- versioner. Selv el-udgaven kørte med fuld last ubesværet op ad bakkerne, og det galdt også den nye CHG-udgave, der kører næsten lydløst, Selv om den kører på naturgas og benzin, er motorblokken fra Ivecos tre liters dieselmotor.

Prisniveauet vil være som i dag – med højst en til to procent stigning i listeprisen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen