Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Gratis elbiler skal revolutionere offentlig trafik

Mandag - gratis elbiler
Et nyt dansk selskab, Spiri, er i fuld sving med at producere sine egne elbiler, der vil blive kørt ud i storbyerne til gratis afbenyttelse. Det kan ske så tidligt som i 2017.

Et nyt dansk selskab, Spiri, er i fuld sving med at producere sine egne elbiler, der vil blive kørt ud i storbyerne til gratis afbenyttelse. Det kan ske så tidligt som i 2017.

Stefan Holm Nielsen smiler forsigtigt og rykker sig lidt uroligt i stolen.

»Det er da en meget stor mundfuld,« vedkender han.

Sammen med partneren Søren Halskov Nissen har han lige udlagt visionen for selskabet Spiri, der med egne ord vil revolutionere offentlig trafik i storbyerne.

Det er jo for så vidt en stor ambition i sig selv, men måden, det skal ske på, gør ikke udfordringen mindre:

Spiri vil fremstille sine egne elbiler, der skal rulles ud i storbyer i Nordeuropa med start i 2017.

Når bilerne holder klar på parkeringspladser rundt omkring i byen, vil man via en app kunne booke en bil gratis og køre rundt inden for et afgrænset område. Det eneste, man forpligter sig til, er at samle passagerer op, der skal i samme retning.

mikael

Passagerne vil så skulle betale et beløb – svarende til en busbillet – for turen, og de penge ryger så tilbage i Spiris kasse som en indtægt.

De to herrer har sammen med et team arbejdet løs på planerne i snart to år, og der vil blive syn for sagn, når teknologikonferencen TechBBQ løber af stabelen i København 20. september. Her vil det nemlig være muligt at se en nærmest køreklar prototype på den elbil, der skal bære konceptet.

»Vi er meget langt med bilen, og vi har en forventning om, at den endelige prototype vil stå klar i første kvartal næste år,« siger Stefan Holm Nielsen.

Fortid i Aston Martin

Han er CEO i det nye selskab og har med en fortid som ingeniør i Aston Martin stået for den tekniske udvikling af den nye bil.

Søren Halskov Nissen, der er medstifter af virksomheden, har derimod hjulpet med den kommercielle vision for forretningen. Han styrer til dagligt transport platformen Drivr, hvis indhold Spiri står på ryggen af.

»Med Drivr har vi udviklet algoritmer, der kan matche folk der skal i samme retning, og en gang også kan styre en selvkørende Spiri,« siger Søren Halskov Nissen.

Selve elbilen udmærker sig ved at en temmelig simpel opfindelse, der er specialdesignet til bykørsel: Bilen kan ikke køre hurtigere end 90 kilometer i timen, og alt overflødigt materiel er skåret fra, så den ifølge Stefan Holm kun«rummer en fjerdedel af de komponenter, en normal bil er bygget på.

»Det er ikke en ny Tesla, vi har bygget. Det er en helt simpel bil, der kun rummer det mest nødvendige. Vi genopfinder ikke den dybe tallerken, men genbruger hardware fra andre producenter,« siger Stefan Holm Nielsen.

22BUSDanskerne-vil-fritag#2.jpg

Ikke en rigtig bil

Faktisk er det slet ikke en bil. Bilens størrelse, ydeevne og hastighed berettiger til, at den kan blive kvalificeret i kategorien L7E, hvor man eksempelvis finder firhjulede crossere.

»Det betyder, at vi ikke er underlagt de strenge krav, der stilles til almindelige biler,« siger Stefan Holm Nielsen og forsikrer om, at den vil være tryg og sikker at køre i.

Allerede nu har Spiri kontakter til diverse underleverandører, der skal hjælpe med at udvikle bilen. Planen er, at det første kuld bestilles og produceres i løbet af foråret. I øjeblikket er man ved at sondere mulighederne for steder, hvor bilen kan produceres, og her nævnes Tyrkiet som en mulighed.

Pix: Tesla

Tocifret millioninvestering

Allerede nu har Spiri rejst et »tocifret millionbeløb« fra investorer, men man er fortsat på jagt efter flere midler.

Selv om det er en dyr fornøjelse at producere biler, er der flere elementer, der kan lette Spiris behov for kapital.

Foruden det faktum, at den »skrællede« model bliver billigere at producere, vil konceptet tillade, at man kan planlægge og tilrettelægge produktionen.

»Så når vi ruller det ud i en by ad gangen, så kan vi planlægge efter det. Andre bilproducenter kan ikke tilrettelægge produktionen på samme måde, fordi man ikke på forhånd kender efterspørgslen,« siger Stefan Holm Nielsen.

En anden fordel skal findes i, at man kun skal producere én type.

Båd

»Vi går tilbage til den gamle Ford T-tankegang med, at du kan få den i den farve, du vil have, så længe den er sort,« siger Søren Halskov Nissen.

Flere navnkundige personer og institutioner er allerede om bord i det ambitiøse projekt.

I den nuværende investorkreds finder man SDTI, Syddansk Teknologisk Innovation, ligesom David Helgason, der har tjent et anseligt millionbeløb på udviklingen af spilplatformen Unity, også er med om bord som investor og medlem af bestyrelsen. Her finder man også folk som Peter Carlsson, der tidligere har været vicedirektør for supply chain hos Tesla. Helge Holm-Larsen, adm. direktør hos Syddansk Innovation, er formand for bestyrelsen.

Spiri vil også gerne samarbejde med det offentlige og har også – foreløbig forgæves – forsøgt at få hul igennem til teknik- og miljøforvaltningen hos kommunen.

»Men det er ikke sådan, at vi får brug for tilladelser fra det offentlige. Når vi ikke betaler chaufførerne, og når det er samkørsel, så kolliderer det ikke med regler,« siger Stefan Holm Nielsen.

De første biler vil blive kørt ud i en nordeuropæisk by i løbet af 2017, men hvilken en har man ikke lagt sig fast på.

København er en mulighed, lyder det.

Renault

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen