Berlingske Business

Googles selvkørende bil har problemer med mennesker

USA GOOGLE SELF DRIVING CAR
Den helt store udfordring med Googles opfindelse er at justere bilen til en verden med mennesker, som ikke altid opfører sig efter bogen, vurderer Donald Norman, der er designchef og bilforsker ved University of California. Foto:

Googles selvkørende bil har bestået en lang række tests, og alt virker tilsyneladende som det skal. Men da bilens robot er programmeret til at følge loven, opstår der problemer, når andre bilister kører på kanten med loven.

Det skriver New York Times.

Den helt store udfordring med Googles opfindelse er at justere bilen til en verden med mennesker, som ikke altid opfører sig efter bogen, vurderer Donald Norman, der er designchef og bilforsker ved University of California.

GOOGLE-AUTOS/SELFDRIVING

- Det egentlige problem er, at bilen er for sikker. Den bliver nødt til at lære at være tilstrækkelig aggressiv, og det kommer ofte an på bilkulturen, siger Donald Norman til New York Times.

Eksempelvis har Google-bilen for nylig været involveret i et uheld, da den skulle bremse for rødt. Den menneskelige chaffør i bilen bagved forventede, at den kunne nå over krydset sammen med Google-bilen, inden lyssignalet blev rødt, og det betød, at den karakteristiske, runde bil med ét blev en smule mindre rund.

pix-Alphabet

- Bilen vil altid følge reglerne - helt til det punkt, hvor de menneskelige bilister undrer sig over, hvad pokker bilen har gang i, siger Tom Supple, der er "sikkerhedschauffør" i Google.

Uheldet er det 16. i rækken af trafikuheld, som Googles bil har været involveret i. Selskabet selv understreger dog, at der hver gang har været tale om en menneskelig fejl.

12busitbiler.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen