Berlingske Business
12:44Tyske plusser og fald til britisk forbrugsvaregigant

Google og Ford overvejer fælles front i digitalt bil-eventyr

bil
To giganter flirter i øjeblikket om at udvikle en førerløs bil. Foto:

De to gigantiske koncerner flirter i øjeblikket åbenlyst om et fremtidigt samarbejde, der skal køre dem i pole-position på markedet for morgendagens biler.

Den ene kan prale af at være en af verdens ældste bilfabrikanter, den anden kan prale af at være verdens førende søgemaskine.

Ford og Google har domineret hver sin sektor, og nu synes giganterne enige om at danne fælles front i et forsøg på køre sig selv i pole-position på bilmarkedet, hvor førerløse biler synes at komme stadig tættere på som faktisk virkelighed.

Ifølge The Wall Street Journal (WSJ) er det Ford, der aktuelt forhandler med Alphabet Inc., Googles moderselskab, om en aftale, der kan give bilfabrikanten adgang til Googles førerløse bil-teknologi, der menes at være blandt dem, som er længst fremme i udviklingen.

pix-budii

Google skulle dog også være i forhandlinger med andre bilfabrikanter, og ifølge en anonym kilde, som WSJ har talt med, synes det tvivlsomt, at Ford skulle ende med det privilegium at have Googles teknologi for sig selv.

Skulle de to nå til en aftale, vil den også indebære, at Ford leverer de klassiske bilkomponenter som bremser og rat, mens Google vil fokusere på den software, der kan køre bilen uden menneskelig indgriben.

Ford har gentagne gange slået fast, at man aktuelt holder tæt øje med udviklingen på bilmarkedet, og at førerløse biler er et af de områder, man er særlig optaget af.

For få uger tilbage meddelte Ford samtidig, at man var parat med milliardinvesteringer, der skulle sparke fabrikanten ind på elbilmarkedet. Ambitionen er, at 40 pct. af Fords biler i 2020 skal kunne køre på elektricitet. Aktuelt er det 13 pct. af Fords biler, hvor det er muligt.

Den amerikanske bilgigant ønsker ikke at bekræfte, hvorvidt man er i forhandlinger med Google.

 

pix-Selvkørende

 

Alene rygterne om det forestående samarbejde fik dog Fords aktier til at stige med 3,4 procent. Den generelle opfattelse har hidtil været, at Ford halter efter virksomheder som Apple, Tesla og Uber på fremtidens bilmarked. Kritikere har sammenlignet Ford med Nokias position på mobilmarkedet, hvor den finske producent blev vippet helt og aldeles af førerpinden, da smartphonen gik sin sejrsgang verden over.

I det hele taget synes de amerikanske bilproducenter udfordret af et omskifteligt og stærkt uforudsigeligt marked i USA. En stadig mere omfattende urbanisering efterlader ifølge Financial Times de amerikanske forbrugere med et andet behov end de store bilmodeller, der hidtil har domineret bilflåden i USA. Derudover ventes det, at de amerikanske myndigheder i de kommende år vil stramme miljøreglerne i et forsøg på at begrænse udledningen af drivhusgasser.

FORD

Dén opfattelse udfordres dog af de aktuelle salgstal på bilmarkedet, hvor salget er steget eksplosivt som konsekvens af de uhørt lave brændstofpriser.

Fords ambitioner på transportområdet sig ikke kun til transportmidler med fire hjul. Således barsler man også med planer om en elektrisk cykel, skriver Financial Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen