Berlingske Business

Google går i krig mod Uber

SINGAPORE-SHAREDECONOMY/
FILE PHOTO - A man arrives at the Uber offices in Queens, New York, U.S., February 2, 2017. REUTERS/Brendan McDermid/File Photo Foto:

I USA og Sydamerika blæser Google til kamp mod Uber. De udvider egen kørselstjeneste.

Waze. En navigations-app, der nu kaster Google ind i en kamp mod kørselstjenesten Uber.

Google, der ejer appen, har tænkt sig at udvide den, så den i højere grad kan fungere som en samkørsels-app ala netop Uber.

Søgemaskinefirmaet har allerede testprøvet sin nye app i Israel og i San Francisco og direktøren for Waze, Noam Bardin, fortæller til Wall Street Journal, at forsøget levede op til firmaets forventninger.

»Ideen om at dele sin bil med andre er blevet meget mere accepteret, end det var for fem år siden.«

UBRE

Historien, der stammer fra Wall Street Journal, fortæller, hvordan Google er kommet år for sent ind i bildeleøkonomiens foretagender. Og om hvordan Google og Uber engang var allierede for i dag at være fjender og konkurrenter. I dag er de især konkurrenter på emner som navigation og selvkørende biler.

Google' Waze vil dog ikke som Uber have »ansatte«, der hovedsageligt lever af tjenesten. Det siger Noam Bardin.

»Kan vi få en person til at samle folk op på vej til arbejde og smide dem af igen engang imellem? Det er vores største udfordring.«

TAIWAN PRO UBER PROTEST

Google købte Waze for omtrent en milliard dollar i 2013. Indtil videre er appen blevet downloadet 530.000 gange, hvor 80 procent af disse er foretaget i Israel. Desuden er der 150.000, der har skrevet sig op som chauffører.

Noah Bardin er glad for, at han har Google i ryggen, når de for alvor lancerer kørselstjenesten.

»Hvis vi var en startup-virksomhed, havde vi ikke råd til at investere i langsigtede projekter som dette. Men med Google kan vi. Og måske er det en dag en robot og ens nabo, der samler en op,« siger han.

MAACEPOS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen