Berlingske Business
10:02Danske Bank hæver Novo Nordisks kursmål

GoMore er en god forretning – for brugerne

25BUSTina-Schou-Jensen.jpg
GoMore-bilist Tina Schou Jensen kører hver dag hjemme fra Aarhus til jobbet i Aalborg – med betalende passagerer i Toyotaen.?Foto: Henning Bagger

Mens bildelingsordningen GoMore ikke laver stort overskud til ejerne, sparer brugerne mange penge. Det oplever Tina Schou Jensen i den lille Toyota.

Ind i den lille Toyota Aygo, et hurtigt stop ved banegården i Aarhus for at samle op, og så er det på motorvejen. 25-årige Tina Schou Jensen pendler mellem Aarhus og Aalborg, og for hende har GoMore været forskellen på at have et arbejde eller ej.

»Da jeg begyndte at arbejde i Aalborg, kunne jeg kun få det til at løbe rundt, fordi jeg kørte GoMore. Ellers havde jeg ikke kunnet have det job,« siger Tina Schou Jensen.

25BUSMatias-Dalsgaard.jpg

Hun arbejder på fastfoodrestauranten Carl’s Jr, hvor hun i mellemtiden er blevet forfremmet. Nu kan det godt betale sig at køre frem og tilbage i bilen alene, men det ser hun ingen grund til.

»Inden jeg købte bilen, ville jeg hellere tage toget, men det passede dårligt i forhold til mine arbejdstider. Så nu, når jeg er afhængig af en bil, er det godt, jeg kan dele »skaden« med nogle andre,« siger Tina Schou Jensen.

Skaden, Tina snakker om, er, at delebilsordninger også er til for at skåne miljøet. Et argument for at dele sine køreture med andre, som GoMore også selv bruger. Tina vil spare på miljøet, og hendes lille Toyota er da også en af de mindst forurenende biler. Og så hjælper det, hvis der er et par ekstra potentielle bilister med hende.

25BUSMatias-Dalsgaard-portr.jpg

GoMore linedans med loven

Men uanset de gode hensigter er GoMore altså en særdeles økonomisk fordelagtig aftale for brugerne. Man fastsætter selv sit beløb, og en gennemsnitlig tur fra Århus til København koster 155 kroner. Tina tager en fast pris på 60 kroner mellem Aarhus og Aalborg. Til sammenligning koster den tur 194 kroner med DSB – uden pladsbillet.

Tina sparer mellem 1.500 og 3.500 kroner på transport hver måned, og de penge er skattefrie. Ifølge loven må man nemlig tage så mange penge for samkørsel, man vil, så længe det går til at dække eksempelvis brændstof- og broafgifter. GoMore oplyser, at de aktive brugere af tjenesten sparer i gennemsnit 2.000-3.000 kroner om måneden på at være GoMore-chauffører. Og så kan de få kørselsfradrag oveni hatten.

Uber

Trafikstyrelsen siger, at GoMore er en lovlig ordning, og at man kun skal indrapportere indtægterne for samkørsel, hvis det bliver en regulær indtægt at køre GoMore. Det er det ikke for Tina, men det har gjort det muligt for hende at komme nemmere ind på arbejdsmarkedet, da det ganske enkelt langt bedre kan betale sig at tage job længere væk.

I juni 2015 havde GoMore 61.476 samkørende. Det var cirka dobbelt så mange som samme måned året før.

pix-delebil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen