Berlingske Business

Gør din gamle varebil miljørigtig

.
Foto: Carsten Teiner

I krisetid går udskiftningen af varebiler langsomt, men italiensk producent sætter krisen i system ved at gøre gamle varebiler langtidsholdbare gennem eftermontering af katalysatorer.

(TORINO) En ny og grøn Iveco EuroDaily er klar hos forhandlerne inden længe, men færre end normalt har økonomi til at skifte bilflåden med den hastighed, som var normen i »de gode gamle dage« for et år siden.

Men italienerne nægter at sidde og vente på, at kunderne skal komme tilbage. Customer Service-afdelingen på fabrikken i Torino sørger for at holde kontakten med kunderne, så de ikke er smuttet over til konkurrenterne, når krisen kradser mindre.

- Vi har udviklet to kit som Iveco Original DPF Retrokit, så vores kunder kan opdatere deres ældre bilmodeller. Vi har således indgået aftaler med to leverandører af katalysatorer, Pirelli Eco-Technology og Eminox, til at levere til vores hovedlagre, så vi inden for to dage kan have katalysatorerne ude hos vores 2.000 forhandlere og 4.000 servicesteder i Europa, siger Fabrizio Capello fra Ivecos Customer Service-sektion.

På den måde kan man ændre sin Daily fra eksempelvis Euro3- til Euro5-miljønormen og dermed nedsætte udslippet af partikler (PM) med 90 procent (hvor loven siger 80 procent) og derved få uhindret adgang til miljø- zonerne i Europas byer. Man kan således fortsætte sit transportjob, indtil der er penge til den udskiftning, man ikke i første omgang har haft råd til. Bilen bliver samtidig mere værd i en senere salgssituation - op mod 15 procent, forventer Capello.

Garanti: 200.000 km

Systemet til Iveco Daily har aktiv regenerering, så filteret kan bruges under alle konditioner – i by og på land. Garenteret holdbarhed til filteret er 200.000 km uden at skifte komponenter. Filteret er kompatibelt med bilens øvrige udstødningssystem.

Byer med miljøzoner og planer om krav til partikelfilter er eksempelvis København, London, Berlin, Amsterdam, Rom, Milano og München. Har man ikke DPF- filter er det dyrt at køre ind i en miljøzone.

Han forestiller sig, at et firma med flere biler måske skifter de ældste til nye modeller og udstyrer de retserende med Euro3-motorer med partikelfilter, og så efterhånden kommer ind i en normal udskiftningsgænge igen.

- I Europa er der cirka 400.000 Iveco last- og varebiler, der har Euro3-miljøstandard – heraf 250.000 Daily, 100.000 EuroCargo og 50.000 Stralis-modeller. Det vil vi gerne gøre noget ved. Derfor testede vi en række katalysatorer, og vi valgte derefter mærket Eminox til de tungere biler, mens Pirellis Feel Pure DPF-system passede bedst til Daily-serien. Prisen er fast 21.000 kr. inklusive montering til Daily, 30.000 kr. til EuroCargo og 44.250 kr. til Stralis – inklusive fire-seks timers montering. Det er særdeles gode priser, siger Fabrizio Capello.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen