Berlingske Business

Godstogenes nye chef fløjter afgang

Godstransport på jernbane har længe sygnet hen. Op igennem 90''erne var det landevejstransport og søtransport, der havde

fremgang, mens godstoget i bogstaveligste forstand var kørt ind på et sidespor.



- Vi er godt på vej, men der

er lang vej hjem. Nye tekniske fællesnævnere på Europas baner skal give hurtige transittider ned gennem Europa -

og det er køretider, der en af godstogets største problemer, siger adm. direktør i Railion Danmark A/S siden

årsskiftet, Christian Thing.



Han peger på, at toget er opstået i en tid, hvor der var politisk uro og krige.

Landene skulle sikre sig selv. Derfor var togsystemerne forskellige fra land til land, så forskellige hærførere

ikke umiddelbart kunne føre sine tropper hurtigt fra land til land.



Motorvejnettet i Europa blev først indført

i 40''ernes Tyskland af Adolf Hitler for at få hurtigere troppetransporter på landevej. Det gav lastbilen en fordel i efterkrigstiden.

Helt op til i dag er der ikke sket noget epokegørende med infrastrukturen for godstoget. Kun for passagertoget. Godstoget er

blevet udsultet i hele Europa.







Ensidig diskution



- Diskutionen er ensidigt kørt omkring forbedret vejnet kontra passagertrafikken

på bane. Jeg forstår ikke, at godstog altid skal vente på passagertogene. Og helst vente med at køre til

om natten, siger Christian Thing.



Han håber på, at man politisk vil følge op på den fuldstændige liberalisering

af godstransport på jernbanen som EU indfører om tre år -så det bliver lettere at drive godstransport på

bane.



Den anden jernbanepakke blev vedtaget af repræsentanter for Europa-Parlamentet og EU''s ministerråd i sidste

uge, og ventes endelig godkendt af EU Parlamentet og EU''s transportministre indenfor få uger.



- Det er vigtigt at få

et bedre samarbejde imellem de forskellige transportsystemer, så hvert transportsystem gør det, det er bedst til. Det kræver

en dialog omkring infrastukturelle forudsætninger, siger Christian Thing.



Han peger bl.a. på, at Railion Danmark

i forbindelse med lange modullastbiler overhovedet ikke er blevet hørt.



- Politikerne kom længere ved at give pengene

til banerne - vi kan køre lastbilerne med toget mellem landsdelene - og dermed forbedre miljøet, og vognmanden kan spare

chaufføren.







Shuttle-service



Railion Danmark har allerede en del indenrigs trafik med shuttle-transport, hvor

bilerne køres med toget



- Der tales om problemer med lastbiler - politikerne burde sætte handling bag ordene og

se på godssituationen generelt. Og vi vil gerne fortælle både politikere og de involverede brancher om alternative

løsninger omkring investeringerne i infrastrukturen.



Christian Thing arbejder med en udvikling, hvor Railion Danmark skifter fra

at være produktionsorienteret firma til et markedsorienteret firma. Med udgangspunkt i markedet og kunderne.



- Vi vil gøre

service og tilbud mere attraktive for vores kunder. Bl.a. med specialprodukter. Allerede i dag er godstoget optimal transportform for

bl.a. kemiske produkter, stål, massestykgods og biler.Christian Thing understreger, at lastbilen selvfølgelig er den

optimale transportform i nærområder. Og sammen med bedre regularitet med tog, kan man fælles også kunne løfte

mere specialiserede opgaver - hvor lastbilen alene vil blive ramt af øget trafikkaos i Europa, motorvejsafgifter og øgede

miljøkrav.







Railions vision



- Vi vil kunne præstere tider på højde med andre transportformer.

Vores vision er at godstoget skal være mere synligt. Kunden/speditøren vil kunne booke transportopgaver med tog på

nettet.



Christian Thing har en bred baggrund indenfor logistikstyring. Han har arbejdet med bilproduktion i Tyskland i slutningen

af 80''erne, han har i fem år været chef for DHL i Danmark og senere for A Post, inden han i 2000 tog til USA og arbejdede

for F. L. Smith-selskabet Unicon -med optimering af produktionen af beton på 38 fabrikker i North Carolina, der er otte gange

større end Danmark.



- Det var langt hen ad vejen en logistisk opgave, så kunderne fik beton''en fra den fabrik, der

passede bedst i forhold til placering og produktion. Produktet, der blev kørt af de 375 lastbiler, var det samme - men det skulle

frem, så det ikke begyndte at sætte sig.



Jobbet i Railion Danmark kan på sin vis godt sammenlignes.



Her

skal Christian Thing også sikre en optimal logistisk styring. Produktet er ikke det samme, men det skal frem til tiden.



-

Mit job består bl.a. at kortlægge alle vores processer, så vi bedre kan løse opgaverne overfor kunderne -det

gælder også investeringer i materiel, udstyr, infrastruktur og IT-løsninger. Det er en lang proces i en virksomhed,

som stadig er præget af mere end 100 års statslig styring, siger Christian Thing.







Sætter familien højt



Derfor

kan møderne også trække ud - så det ofte bliver sent, inden han når hjem til familien nord for København.

Den, som han sætter allerhøjst.



Hustruen har efter årene i USA kommet tilbage i en stilling som socialpædagog

-og børnene på 12 og 14 år er faldet til efter årene i USA.



- Vi ville på et tidspunkt gerne hjem.

Men børnene har oplevet meget - og taler i dag flydende engelsk. Min datter Ida på 14 har taget min hobby op - og spiller

golf. Jeg spillede en del i USA. Dér er golf en del af forretningslivet. Så jeg er i dag under 20 i handicap og prøver

at holde det ved lige.



Christian Thing, 47 år, følger også med i kampene i datterens anden hobby, som er taget

med hjem fra USA -basketball. Sønnen Peter spillede soccer, europæisk fodbold, i USA - men nøjes i dag med trompetspil.



-

Vi har købt et hus med en meget lille have. Det har ikke vores store interesse. Vores fritid bruger vi på at rejse. Det

er en optimal måde at være sammen på. Vi gjorde det også i USA - og det handler om at se og opleve noget nyt.

Vi flyver altid - for ikke at spilde tiden, når man kun har få dage til turen, og så er fly efterhånden den

billigste rejsemåde. Til efteråret tager vi alle sammen til München. Billetterne er bestilt - til 350 kroner stykket,

siger Christian Thing.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen