Berlingske Business
09:45Analysehus: Derfor vil efterspørgslen på olie falde

Gode vibrationer kan give sikker transport

Runde toghjul giver mindre støj end kantede - og hyppige starter og standsninger giver kantede hjul. Det klares med afdrejning

eller udskiftning, men ofte går der lang tid, før toget er til service. Men det er der råd for.



Hos det rådgivende

ingeniørfirma Ødegaard & Danneskiold-Samsøe, ØDS, har man i mere end 20 år været eksperter

i støj og vibrationer - og har senest monteret en sensor på den københavnske S-togs bane, så man trods en

fart på toget med 70 km/t og passage af et tog hvert andet minut, kan måle toghjulenes slitage - og on-line sende besked

til DSB''s værksteder om toghjulenes tilstand.



Det er ikke en Georg Gearløs opfindelse, men derimod en seriøs

opfindelse fra et Danmarks mest velrenomerede ingeniørfirmaer.



Det har for længst opnået international anerkendelse

- for 90-95 pct. af omsætningen i det danske firma kommer udenfor landets grænser.



På referencelisten er togselskaber

og togbyggere på hele jorden - og medarbejderne er flittige gæster hos luftfartsselskaberne, når kunderne skal besøges

i Korea, Hong Kong eller Singapore.



Herhjemme tæller kunderne bl.a. Lindø værftet, DSB, Hydrema, Mols-linien og

Øresundsbroen - hvis vi nøjes med transportbranchen.

Et kælderlokale

- Vi begyndte i 1980 på to-mands

hånd i et kælderlokale - med fire næver og to ordrer, min DTU-kollega John Ødegaard og jeg - og i dag sidder

vi i nye lokaler på Nørrebro i København med 65 medarbejdere i Titangade plus ca. 15 i udlandet, siger Ulrik Danneskiold-Samsøe,

civilingeniør, bestyrelsesformand og medejer af Ødegaard & Danneskiold Samsøe A/S.



Titangade adressen

er kun få år gammel. Man flyttede fra Østerbro i protest over de nye parkeringsregler i kommunen, men har også

fået mere plads - bl.a. til laboratorier i kælderen.



- Vi har arbejdet bredt, bl.a. med at gøre krydstogtskibe

så tyste som muligt, og sikre at de velhavende gæster ikke bliver rystet så meget i deres køjer, at de ikke

kommer igen. Vi har herhjemme sørget for at S-togs passagererne har begrænset støj - bl.a. med de nye S-tog, men

vi var allerede med hos Skandia/ABB i Randers, da de da nye IC3 tog skulle udvikles.

Mindre træthed

I det hele taget

handler det om at fjerne støj og vibrationer. Det giver mere ro hos folk - og mindsker træthed og dermed fare for fejl.



Koncernen

er stor i off-shore industrien, og har som totalt største kunde norske Statoil. Ved hjælp af lyd kan man så at

sige spore lommer i undergrunden med olie og gas. En fejlboring koster typisk 100 mio. kr.



Desuden er der tæt samarbejde

med Danmarks nu 10 tilbageblevne skibsværfter - mens job i bilindustrien er en sjældenhed. En undtagelse er Hydrema i

Støvring, hvor man udviklede en ny fjeder til affjedring af førerhuset.



- Vi har netop været på det

internationale togmesse Inno-Trans i Berlin og samtidig på den internationale søfartsmesse SMM i Hamburg, hvor vi begge steder

gik sammen på en dansk fællesstand - koordineret af Dansk Eksport Forening i Silkeborg, siger Ulrik Danneskiold-Samsøe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen