Berlingske Business

Gode og dårlige nyheder i tal for containerflåden

RUSSIA-ECONOMY/
Væksten i containerflåden er bremset op. Der er dog ikke entydigt gode nyheder for Maersk Line og de andre containerrederier, når det gælder udviklingen i flåden. Det viser en opgørelse fra analysehuset Alphaliner. Foto:

Væksten i containerflåden er bremset op. Der er dog ikke entydigt gode nyheder for Maersk Line og de andre containerrederier, når det gælder udviklingen i flåden. Det viser en opgørelse fra analysehuset Alphaliner.

På den ene side er væksten i flådens kapacitet i år på omkring 2-3 pct. - hvilket er det laveste i mange, mange år og lavere end væksten i efterspørgslen på containerfragt for tiden. Eksempelvis har det taget 22 måneder for flåden at vokse til 21 mio. teu fra 20 mio. teu, mens der i snit kun var 12-13 måneder mellem hvert millionhop i perioden 2000-2015.

Den udvikling drives af, at der især i efteråret 2016 og vinteren 2016-17 blev sendt en hel del skibe til ophugning, så nettovæksten i flåden faktisk var negativ i den periode.

Til gengæld viser et kig i et andet Alphaliner-register, at den aktive flåde er i langt højere vækst. Det skyldes, at der er langt færre skibe taget ud af drift - den såkaldte oplagte kapacitet.

(FILE) GERMANY TRANSPORT MAERSK HAMBURG SUED

»Den nuværende effektive vækst i det totale udbud af aktiv containerkapacitet på 9,0 pct. overstiger den samlede vækst i containervolumener, da den globale vækst i containerhavnene ventes at være på 6,4 pct. i år,« skriver Alphaliner.

Den skiftende balance kan også aflæses i raterne. Det overordnede rateindeks SCFI, der mål fragtrater fra Kina til resten af verden, er faldet 26 pct. siden januar og ventes at fortsat svagt i de kommende uger, spår analysehuset.

asd

Maersk Line, som er verdens største containerrederi og ejet af A.P. Møller-Mærsk, venter en vækst i fragtmængderne på 4-5 pct. i år.

Rederiet har selv haft en volumenvækst på 3 pct. i årets første tre kvartaler, mens kapaciteten til gengæld er steget 13 pct. i forhold til for et år siden. Den gennemsnitlige fragtrate i årets første kvartaler steg også 13 pct. på Maersk Line-skibene.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen