Berlingske Business
08:18Grønt Europa i vente

God komfort i franske stationcars

cit
Citroen C5 van. Foto:

Efter ændringer af afgiftsreglerne er store stationcars blevet en god mulighed for at få et behageligt arbejdsliv.

Franske biler og god komfort hører sammen, og med de nye afgiftsregler for varebiler herhjemme, er der større mulighed for at få en super fransk flyder til små penge som firmabil.

ErhvervsBladet.dk har prøvet to kombattanter i denne klasse – en Citroën C5 Tourer og en Peugeot 407 SW. Begge er fra PSA-koncernen (Peugeot-Citroën), og samme teknik anvendes med få modifikationer i begge biler.

Citroën C5 er som van solgt i 54 eksemplarer siden sommeren 2007, da loven om den ændrede registreringsafgift trådte i kraft. Det var inklusive den tidligere model, som blev afløst i sommeren 2008. I andet halvår 2008 blev der solgt 28 af den nye C5 van. I år er der solgt 15 C5 van.

Informationsdirektør Ellen Nørregaard fra Citroën Danmark, siger at den nye design-linje er blevet populær, men peger på, at varevognssalget på grund af især finanskrisen er faldet med 80 procent i år.

Peugeot 407 SW er solgt som van i 105 eksemplarer siden 2007. Heraf er de 80 solgt i 2008. I år er der kun solgt syv, men informationschef Janne Bock fra den danske Peugeot-importør peger på, at der i stedet er solgt flere 308 van – i alt 25 enheder.

Bilerne blev prøvet som personbiler, da importørerne af de to biler ikke havde varebilsudgaver til rådighed.

Blandede motorer

Vi har prøvet både 1,6 HDI med 109 hk (i Peugeot’en) og 2,0 HDI med 138 hk (i Citröen’en). Det kunne have været omvendt. Toliter-motoren er klart nok den kvikkeste på alle punkter, men 1,6 liter-motoren er den smarteste, for den udleder kun 148 gram CO2 pr. km., mens den større motor udleder 159 gram i manuel udgave og 192 gram i automatic-udgaven.

Man kan også se forskel på brændstofforbruget. 1,6’eren klarer 17,9 km/l - med to liter motor er tallet 16,6 km/l. Samlet set betyder det, at en 4,7 SW 1,6 ender med energimærke B og C5 van 2,0 HDI med C. Den større maskine har også fået bredere dæk at arbejde med - 225/60 R 16, mens den lille må nøjes med 205/60 R 16. To-literen er da også mere spændstig og trækker fra 45 km/t i femte gear ved 1.000 omdrejninger, mens 1,6’eren først trækker fra 55 km/t i femte gear eller 1.250 omdrejninger – så i tæt bykørsel skal der arbejdes mere med gearene i den lille. Der er dog kun fem gear i 407 1,6, mens C5 2,0 byder på et sjette gear til langturene.

Netop på lange stræk har man et bedre bundtræk i den store motor, men så må man bare holde sig i højre spor lidt mere i den lille. Men kan sagtens forlige sig med den lille motor, og hvis man forsøger at presse på, så går brændstoføkonomien fløjten.

Gode køreegenskaber

På vejen har man fremragende køreegenskaber i begge biler, men 407’eren er måske nok den fasteste af dem uden at tangere det sporty.

Begge testmodeller havde stålaffjedring, men den testede C5 van Tourer kan med Dynamique-udstyr kun fås med den lille 1,6 liters HDI. Vores testbil havde to liters 138 hk motor, og så følger der Comfort-udstyr med i van-udgaven, og man får den avancerede Hydraktiv 3 Plus-affjedring. Jeg har i anden anledning prøvet Hydraktiv 3 Plus-systemet, som byder på en højere grad af komfort. Affjedringssystemet havde i princippet premiere på den første ID 19 i 1955, og systemet har i mange år været brugt i tillempet form af Bentley og Rolls-Royce.

Hydraktiv-affjedringen er især en fordel, hvis man kører med tungt læs, da højde-niveauet altid er ens for og bag. Her kan affjedringen også indstilles til niveauforskel bagtil på 12 cm - en fordel ved lastning og lodsning af varer. Der kan også vælges mellem sports- og komfort-affjedring.

Peugeot 407 SW sælges kun med premium/sport-udstyr, så begge testbiler er veludstyrede og byder på læderrat, sportssæder, tovejs indstilleligt rat, klimaanlæg, udendørs temperaturmåler, speedpilot og alt i el-betjening. Som van har man i begge biler et stort varerum. 407 SW har ekstraordinært en bagrude, der kan åbnes. Der er 1.400 liter varerum i C5 – i 407 cirka 100 liter mere.

Bag rattet er man hurtigst dus med 407’eren – blandt andet er der ikke så mange forvirrende kontakter på rattet som i C5. Til gengæld er komforten bedre i C5 – i 407 sidder man for tæt på midterkonsollen med højre knæ.

Har man ikke brug for at køre med tunge læs, gælder det for begge biler, at den miljørigtige 1,6 liters motor kan være et godt alternativ, og man 10.000 kr. eksklusive moms på C5 med det testede Dynamique-udstyr og 16.840 kr. eksklusive moms på billigste C5 Tourer med udstyrsniveau Attraction. Peugeot 407 SW van med to liter HDI-motor på 140 hk koster 202.990 kr. plus moms - det er 21.000 kr. mere end den testede 1,6 liters udgave.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen