Berlingske Business

GM og DaimlerChrysler sammen om ny hybrid

GM og DaimlerChrysler går sammen om at udvikle ny hybrid teknologi til biler Samarbejdet gælder både for- og baghjulstrukne personbiler samt tungere køretøjer.

Foreløbig er der underskrevet en hensigtserklæring og målet er en egentlig kontrakt fra foråret.

Målet er, at få de to koncerner til at samarbejde om at udvikle et to-trins hybrid system, som kan anvendes til biler fra GM, Chrysler Group og Mercedes Car Group ¿ både til almindelige personbiler og større og tungere køretøjer, som især sælges i USA under masse-betegnelsen "trucks".

Begge koncerner har arbejdet med udviklingen af hybride drivsystemer til deres biler gennem mange år. Når systemet kaldes to-trins skyldes det, at trin 1 omfatter kørsel ved lave hastigheder og med mindre vægt ¿ her kører bilen med tre muligheder: ren eldrift, motorkraft (på diesel eller benzin) eller en kombination af el og brændstof. I bykørsel giver ren eldrift økonomisk fordel også ved at motoren er stoppet, når man kører stop-and-go-trafik. I det andet trin, oftest i brug ved motorvejskørsel, deaktiveres benzinmotorens cylindre, når der er ikke er stort kraftbehov ¿ og omvendt kan elmotorerne give ekstra kraft, når det er nødvendigt ¿ på stigninger eller ved tunge træk. GM har tidligere meddelt, at de første modeller med hybridteknologien ville blive lanceret i 2007 ¿ nemlig i to af GMs populære større modeller, Chevrolet Tahoe og GMC Yukon.

Ved at forene udviklingsarbejde fra DaimlerChrysler og GM håber man at skabe spydspids på dette område. Det omfattende program giver øgede muligheder også for nye partnere og for at udvikle komponenter, der kan sælges til andre bilfabrikanter.

Teamet, som skal udvikle de nye to-trins hybrid systemer, kommer til at arbejde i Michigan.

Chrysler vil tilbyde en række modeller med hybrid teknologi ¿ den første er Dodge Durango r.

Udviklingen af hybrid systemerne skal ske i fællesskab, men hvert af de tre firmaer vil tilsætte egne elementer til teknikken, så oplevelsen af motorerne og kørslen bliver forskellig fra det ene bilmærke til det andet ¿ og selve tilpasningen til bilmodellerne sker også på den enkelte fabrik I dag kendes bedst et et-trins hybrid system med ganske store elektriske motor ¿ meget større end det er nødvendigt i forbindelse med det patent-beskyttede to-trins hybrid system, som fabrikkerne her går sammen om. Dette system giver bedre økonomi og præstation på motorvej ¿ og bedre kraft til f.eks. træk af en campingvogn eller trailer. Systemet er også mindre ¿ og de mere kompakte motorer kan nemmere indbygges i bilen ¿ i forbindelse med en almindelig automatisk gearkasse. høy

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen