Berlingske Business

GM kan sælge ud af værdier

Den amerikanske bilgigant General Motors kan sælge ud af selskabets værdier, fastslår konkursdomstol.

New York: En amerikansk domstol har godkendt, at General Motor kan sælge ud af værdier, som ikke vil være underlagt konkursbeskyttelse.

Dommer Robert Gerber ved USA's konkursdomstol på Manhattan sagde, at salget vil forhindre, at "patienten dør på operationsbordet."

I henhold til aftalen vil et nyt General Motors drive de bedste dele af det gamle af det gamle selskab videre, deriblandt mærkerne Chevrolet og Cadillac, med en mindre arbejdsstyrke og et mindre salgsnetværk og langt mindre gæld.

Det "gamle GM", der omfatter upopulære bilmærker og unødvendige fabrikker, vil fortsat være underlagt konkursdomstolen.

Det amerikanske finansministerium har indvilget i at skyde 60 milliarder dollar (320 milliarder kroner) ind det nye selskab, hvilket vil gøre staten til hovedaktionær med kontrol over 60 procent af aktierne.

Forbundet for de ansatte i bilindustrien i USA, UAW, vil få 17,5 procent af aktionerne, mens den canadiske regering vil få omkring 12 procent. GM's aktionærer vil få de sidste 10 procent. Nogle af de mindre aktionærer havde protesteret mod aftalen, men ingen alternativer har været fremlagt, og den 100 år gamle bilgigant havde truet med "katastrofale følger" for bilindustrien, hvis salget blev blokeret.

/ritzau/Reuters

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen