Berlingske Business

GM fastholder salgsplan for Opel

Den amerikanske bilgigant General Motors (GM) fastholder planer om at sælge den tyske bilproducent Opel, siger kilder tæt på forhandlingerne i Detroit tirsdag til det tyske nyhedsbureau DPA.

Ved forhandlingerne mellem den tyske forbundsregering og den amerikanske bilgigant er målet at blive enige om en investor. GM venter fra Berlin et færdigt udkast til et koncept for finansieringen i forbindelse med den østrigsk-canadiske koncern Magna, som fremstiller bildele. Den tyske regering ønsker at se Magna-koncernen blive Opels nye ejer. Magna har kapital fra en russisk statslig bank i ryggen.

Men GM vil også forsøge at overbevise Berlin om et koncept fra den belgiske finansinvestor Rhji.

Tidligere skrev den amerikanske finansavis Wall Street Journal, at GM, som netop er kommet ud af en betalingsstandsning, er ved at skabe en finansieringsplan til 4,3 milliarder dollar (over 22 milliarder kroner), der skal gøre det muligt at bevare kontrollen med datterselskabet Opel.

GM ønsker ikke at kommentere forlydendet i Wall Street Journal.

En GM-kovending kan skade den tyske forbundskansler, Angela Merkel, forud for forbundsdagsvalget sidst i september, da Merkels regering har været dybt involveret i forhandlingerne om Opels fremtid.

Den tyske regering ønsker at være med til at bevare arbejdspladser i Tyskland. Omkring halvdelen af GM's 50.000 job i Europa er placeret i Tyskland. /ritzau/DPA

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen