Berlingske Business

Gigantskibe presser plaget containermarked

Gigantskibe presser plaget containermarked - 1
Cornelius Mærsk kan transportere 6.600 containere af gangen, men start bliver verdenshavene fyldte med skibe, der er mere end dobbelt så store. Foto:

Verdens største containerrederier fortsætter med at bygge gigantiske skibe. Det ventes yderligere at presse fragtrater, der allerede er faldet med 90 procent. Konkurrenternes byggeiver kan presse A.P. Møller-Mærsk.

Det var A.P. Møller-Mærsk der i 1990erne begyndte at bygge gigantiske containerskibe, der kunne fragte over 6.000 containere af gangen. Men nu er konkurrenterne også for alvor gået i gang med at bygge voldsomt store containerskibe, og det kan presse fragtpriserne yderligere, skriver erhvervsavisen Wall Street Journal.

Tidligere på måneden foretog MSC Daniela sin jomfrurejse fra Asien til Europa, fuldt lastet med 13.800 containere. Det er mere end Emma Mærsk-klassens 11.000 containere, og ved udgangen af 2013 ventes omkring 200 ultrastore containerskibe at sejle på verdenshavene, nogle måske med en kapacitet på op til 22.000 20-fods containere.

Voldsomt pres på fragtpriserne
Det er dårligt nyt for fragtpriserne, der allerede er under voldsomt pres på grund af den globale økonomiske krise. Flere og større skibe betyder nemlig større samlet kapacitet, og dermed mere kamp om fragtkunderne.

Ifølge Wall Street Journal er fragtraten nu blot 300 dollar, eller godt 1.700 kr., at få transporteret en container fra Asien til Europa. For et år siden var prisen den tidobbelte, og nogle rederier tilbyder at transportere en container mod blot at få dækket brændstof- og transitomkostninger, fordi de for enhver pris vil undgå at sejle med halvfyldte skibe.

"For at få fyldt deres store skibe vil rederne skære deres pris til hvad som helst for at få kunder," siger shippinganalytiker Dirk Visser fra konsulentfirmaet Dynamar til Wall Street Journal.

Mærsk-konkurrenter bygger på livet løs
Ifølge Stephen Rammer, aktiestrateg hos kapitalforvalteren Formuepleje, vil fragtkapaciteten de kommende tre år stige 35 procent, mens verdens største containerrederi, A.P. Møller-Mærsk, har ordre på 20 procent af den nuværende kapacitet.

Blandt de ivrige skibsbyggere er det danske rederis ærkerival, schweiziske Mediterrranean Shipping Co., eller MSC, der har bestilt 48 ultrastore containerskibe i samme størrelse som MSC Daniela. MSC har 450 skibe i søen, mod A.P. Møller-Mærsks 500.

Også en anden tæt konkurrent på containermarkedet, CMA-CGM, har været travlt beskæftiget med at bestille skibe, og har afgivet ordre på 37 ultrastore containerskibe.

Vild kamp på presset contaniermarked
"Vi skærer ikke noget i vores organisation, og hvis vi har behov for det vil vi bestille flere store skibe for at opnå stordriftsfordele," siger grundlæggeren af CMA-CGM, Jacques Saadé, i et sjældent interview til Wall Street Journal.

Omvendt har både A.P. Møller-Mærsk og Danmarks Rederiforening tidligere over for Berlingske Business påpeget, at de markant faldende fragtpriser kan blive så stor en belastning for nogle af de økonomisk mindre solide rederier, så de må bukke under og på den måde begrænse kapaciteten på containermarkedet.

De sidste 20 år er containermarkedet i snit vokset med 8 procent årligt, mens kapaciteten i år ventes at stige med 12 procent, samtidig med at de seneste eksporttal viser fald i både Nordamerika, Europa og Asien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen