Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Gigantlagre skal redde nødlidende PostNord

Massive forandringer sænker ti
PostNords lagerforretning er vokset år for år i takt med, at stadig flere handler online. Scanpix/Henning Bagger

PostNords lagerforretning er vokset år for år, i takt med at stadig flere køber varer på nettet.

København. Som en central del af sin redningsplan satser PostNord på at føre gigantlagre for firmaer. Det skriver Politiken fredag.

Det statsejede selskab kalder selv det nye satsningsområde for tredjepartslogistik, TPL.

Det er et centralt element i PostNord Danmarks plan om at strukturere selskabet om fra i dag at være en fallittruet brevvirksomhed til fremover at blive en profitabel logistikvirksomhed.

- Logistik er det, vi skal leve af i fremtiden, siger Carsten Dalbo, chef for logistik og e-handel i PostNord Danmark, til Politiken.

På PostNords enorme lager i svenske Helsingborg findes der blandt andet omkring 840.000 par sko. De stammer fra netbutikken Footway, som har outsourcet hele driften af sit lager til PostNord.

23BUSplenge-og-bil-130529.jpg

Ud over traditionel lagerhåndtering laver PostNord kvalitetskontrol af varerne og tager fotos af alle produkter til Footways webshop.

PostNords lagerforretning er vokset år for år, i takt med at stadig flere handler online. Omsætningen steg i 2016 med 35 procent til 1,5 milliarder kroner.

Satsningen har indtil videre været funderet i den svenske del af forretningen. Men onsdag var der rejsegilde i Køge, hvor der nu opføres en 31.500 kvadratmeter stor lagerbygning.

PostNords plan vækker ikke begejstring hos konkurrenten brancheorganisationen DTL Danske Vognmænd.

- Der er en latent risiko for, at der sker en skævvridning, når private virksomheder er oppe imod statskassen, siger administrerende direktør i organisationen Erik Østergaard til Ritzau.

- Det er et spørgsmål om, at på sigt skal staten ikke være ejere af en virksomhed, som er liberaliseret.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) siger til Politiken, at det aktuelt handler om at løse problemerne i "et nødlidende selskab, hvor skatteyderne har penge i klemme".

- Men på længere sigt bør staten ikke eje en virksomhed, der agerer på fuldt ud liberaliserede markeder, siger han.

/ritzau/

Moberg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen