Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Genial off-road'er

Discovery 3 - den nye konge af terrænet - er nu hos landets Land-Rover forhandlere. Der er ingen anden firehjulstrækker, der til samme pris klarer de samme strabadser. Det må vi slå fast efter tidligere at have prøvet den under ekstreme forhold i Skotland.

Den klarer - også takket været 240 mm. frihøjde - 45 grader til og frakørselsvinkler, 35 grader hældningsvinkel og 700 mm vadedybde. Der er tre modeller af den nye Land-Rover - S, HS og HSE, hvor S nøjes med stålfjedre, mens de to andre har luftaffjedring, som man bør unde sig selv, for priserne er rimelige, når man ser, hvad bilen kan.

Discovery 3 er ca. 800 kg. tungere end forgængeren, men er også udstyret med langt mere sikkerhedskram end tidligere. Motorerne er, omend letvægt, med til at give præstationer, som forgængeren manglede.

3,5 tons på krogen

- Målet er at sælge 120 biler om året. 95 pct. af de nye biler bliver gulpladebiler - men vi har især i begyndelsen af lanceringen en del, der køber med hvide nr.-plader - og så koster bilerne mellem 775.000- og 1.170.000 kr., siger den nye direktør for Land Rover i Danmark, Per Hemmingsen.

Billigst er en S udgave med TDV6 dieselmotor er 360.000 kr. inklusive moms (299.360 kr. ekskl. moms), mens den noget bedre udstyrede SE-version koster 395.000 kr. - topmodellen HSE koster 430.000 kr. mens V8 benzinmodellerne i SE og HSE udgaver koster hhv. 465.000- og 500.000 kr.

Vælger man automatik, er det 6-trins ZF gearkasse med mulighed for manuelle, sekventielle skift (standardgearkasse på V8, men kun 16.000 kr. plus moms ekstra til diesel.) Automatgearet klæder dieselbilen bedst - det manuelle er mere kantet. Men det manuelle er måske bedst, hvis man er til hest og rytter - så kan man trække 3,5 tons på krogen. Egenvægten er 2,4 tons.

Det avancerede Terrain Respons system koster til S-basis modellen kun ekstra 11.250 kr. plus moms, og det bør man ikke snyde sig selv for.

Terrain Response

Terrain Response er et enkelt, men særdeles avanceret 4x4 system., som er standard i HS og HSE modeller og betjenes ved en drejeknap i midterkonsollen med symboler for hvilket terræn, man skal i gang med: sand, mudder/rødder, sne/ græs/grus, klipper samt normal kørsel. Dertil en knap for fabrikkens Hill Descend, som hjælper én ned af stejle skråninger uden at røre pedalerne.

Der er permanent firehjulstræk og elektronisk kontrolleret centerdifferentiale, som Terrain Response er koblet på. Det hele vises på en centralt placeret skærm, som bl.a. viser, når spærredifferentialerne er koblet til samt tab af trækkraft, hjulenes affjedring, frihøjde og hjulenes vinkler.

Sidstnævnte vises også på en lille skærm på selve instrumenteringen. Der er også andre hjælpemidler - fx Dynamic Stability Control, som svarer til ESP (elektronisk stabiltets program) samt traction control. Navigationsanlægget er iøvrigt fra japanske Denso.

God på asfalt

Selv Discovery 3 er suveræn i terrænet, klarer den sig faktisk fint på asfalt - selv om den duver en anelse og virker lidt blød til de mere sporty øvelser. Det burde en elektronisk sport-mode kunne have dispenseret for, men - kører man adstadigt - så har man også et stateligt og velkørende køretøj i en en meget flot indpakning.

Efter skiftet til Ford i 1998 er BMW-teknikken droppet. Nu hedder det en nyudviklet 2,7 liters V6 common rail dieselmotor - (udviklet i samarbejde med Volvo, Peugeot og Citroen) samt en V8 benzin-motor fra Jaguar. Især dieselmotoren må vi rose. Stort set lydløs og med et moment på 445 Nm. ved 1.900 omdrejninger og 190 HK en potent sag, som er som skabt til terrænkørsel.

Den er mere smidig end V8''''eren på 425 Nm. ved 4.000 omdrejninger - den er på 4,4 liter, har 32 ventiler og yder 295 HK, og har bedre overskudskraft til en hurtig overhaling. Økonomisk må vi også anbefale en diesel, som med manuelt gear kører 10,6 km/l (9,6 km/l med automatgear), hvor V8 (kun med automatik) klarer 6,7 km/l.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen