Berlingske Business

General Motors slår op med Peugeot

pix-bilproducent
Det er ikke mere end et år siden, at GM Motors købte syv pct. af aktierne i Peugeot. Nu dropper bilproducenten samarbejdet.  Foto:

GM Motors har valgt at styre uden om Peugeot og sælge samtlige aktier i den franske bilfabrik.

Den amerikanske bilgigant General Motors har meddelt, at den sælger sin aktieandel i den franske bilproducent Peugeot.

Det skriver Financial Times.

Det drejer sig om syv procent aktier, som GM sidste år tog til sig og dermed kørte sig ind som ejer af den næststørste aktieandel i Peugeot. Dengang var aftalen til for at hjælpe især Peugeot gennem den europæiske bilkrise.

Nu finder GM det ikke længere nødvendigt at støtte Peugeot. Beslutningen bygger blandt andet på, at GM ikke har været trygge ved, at en anden bilproducent havde så meget kontrol sideløbende med dem selv.

Bruddet er ikke den eneste store beslutning, som GM har meldt ud i den seneste tid. I onsdags kom det frem, at bilproducenten GM trækker sig ud af det australske marked med datterselskabet GM Holden, der slog sine rødder i Australien allerede i 1856. 

Og det stopper ikke der. I sidste uge annoncerede GM også, at de stoppr salget af Chevrolet-mærke i Europa. Udover det fik bilproducenten i tirsdags ny direktør. Det blev den 51-årige Mary Barra. Den første kvinde, der træder ind i den mandsdominerede branche.

En afløser står allerede klar. Den kinesiske bilfabrik Dongfeng står til helt eller delvist at overtage GMs aktieandel. Det er dog ikke bekræftet af Peugeot.


 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen