Berlingske Business
13:29Mærsk og IBM i opsigtsvækkende partnerskab

Gav det ro om processen, Polaris?

JESPDER
Erhvervsjournalist, Jesper Kongskov. Foto:

Man siger, at i krig er sandheden det første offer. I den mere og mere beskidte kamp om det fremtidige ejerskab af færge­rederiet Mols-Linien synes det i stigende grad også at være tilfældet.

I hvert fald ser sandheden meget forskellig ud alt efter fra hvilken stol i Mols-Linien, den anskues, og der er en udpræget forskellig opfattelse af, hvad der er sket, hvad der er rimeligt, og hvad der kommer til at ske i fremtiden for virksomheden. Ét er sikkert, og det er, at der er arbejde til advokaterne. For Polaris er klar til at kæmpe for selskabet med en drejebog, som kan ende med at tvinge armen om på ryggen af de genstridige mindretalsaktionærer, der ikke vil sælge deres aktier.

13BUSMols-Linien.jpg

Det kan virke mærkeligt, at det i mange år upåagtede og decideret nødlidende rederi, der sejler mellem Sjælland og Jylland, pludselig er blevet så ombejlet. For Mols-Linien har reelt været til salg i mange år, fordi de store, snart forhenværende aktionærer Clipper, Finansiel Stabilitet og Nykredit meget gerne har villet slippe af med deres i alt 76 procent af aktierne. Men nu vil alle pludselig gerne eje Mols-Linien.

Men hvis de små aktionærer er så begejstrede for Mols-Linien og mener, at der er så stor værdiskabelse på vej, hvorfor beholder de så ikke bare deres aktier og forbliver ejere sammen med Polaris, uanset om det skulle blive afnoteret? Det giver da en sjælden mulighed for de private aktionærer for at investere sammen med en kapitalfond.

13BUSgaia.jpg

I fredags forhøjede Polaris pludselig sit bud på Polaris fra 34 til 40 kroner per aktie eller fra godt 480 millioner kroner til små 570 millioner kroner. Det skete efter rygter om, at rigmanden Henrik Lind var på vej med et bud på 40 kroner per aktie. Den officielle forklaring fra Polaris var, at buddet blev hævet »for at skabe ro om processen«. Det er bare ikke helt lykkedes. Siden har Henrik Lind offentligt beklaget sig over, at Mols-Liniens bestyrelse ikke ville lade ham se i bøgerne.

»Det afskar os reelt fra at byde,« sagde Henrik Lind til erhvervsmediet Finans.

Noget tyder dog på, at Henrik Lind simpelthen er kommet for sent, og at Polaris har sikret sig storaktionærernes gunst og med accept fra storaktionærerne og med hånden på 76 procent af aktierne tvunget bestyrelsen til at afvise andre bejlere.

2/2 MOLS-LINIEN

Desuden er det tvivlsomt, om Henrik Lind har været interesseret i at købe hele Mols-Linien. I hvert fald hvis man skal tro Mols-Liniens formand, Frantz Palludan, som til Finans siger:

»Jeg sagde, at han skulle byde på det hele og ikke bare fedtspille«.

Det er svært at se, at det giver ro, at disse ellers hemmeligholdte snakke kommer frem i offentligheden. Tværtimod. Forhåbentlig kan de hårdt prøvede medarbejdere i Mols-Linien, som i mange år sejlede på konkursens rand, holde ud lidt endnu.

11BUSPix-Jan-Johan-Kuhl.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen