Berlingske Business
15:26GN-retssag om 3,8 milliarder kan blive afgjort onsdag aften

Gasalarmer kan forhindre overfald på chauffører

De danske eksportchauffører lever livet stadigt farligere. Som tidligere omtalt i ErhvervsBladet, blev 52 eksportchauffører

sidste år overfaldet på ture til udlandet. Tallet har været støt stigende i de seneste år.


Den

hyppigst anvendte overfaldsmetode er at pumpe gas ind i lastvognens kabine, mens chaufføren ligger og sover. Når gassen

har bedøvet chaufføren, er kysten klar for røverne, der i ro og mag kan tømme lastvognen for alt af værdi.

Typisk stjæles penge, kreditkort og mobiltelefoner fra chaufførerne, der er forsvarsløse i deres bedøvelse.


Men

der findes foranstaltninger, der kan forhindre sådanne overfald. Faktisk tilbyder danske forhandlere flere forskellige slags

gasdetektorer, der kan alarmere chaufføren, hvis nogen prøver at gasse ham.


Hos ICM Sikkerhedsmateriel i Hørsholm

har man flere detektorer i sortimentet. Kundekredsen er typisk folk, der inspicerer brønde og andre dårligt ventilerede

rum. Men detektorerne vil også kunne bruges af lastbilchauffører.


- Vi har en model, der reagerer på ændringer

af iltindholdet i luften. Hvis man eksempelvis sprøjter kuldioxid ind i kabinen vil luftens indhold af ilt blive mindre. Når

indholdet bliver tilstrækkelig lavt, vil detektoren reagere, forklarer Key Account Manager Frank Ingemann, ICM.


Han demonstrerer

ved at puste sin kuldioxidholdige ånde på den lille fikse plastikkasse, der kort efter kvitterer ved at hyle og vibrere.




En chauffør skal sove usædvanlig tungt for ikke at blive vækket af apparatets infernalske larm.









Flere

slags gas

Ved at måle på iltindholdet opnår man, at detektoren reagerer på alle former for gas, der måtte

blive sendt ind i kabinen. Til gengæld vil den i nogle tilfælde reagere for sent, hvis røvere bruger gasser, der

bedøver i selv små mængder.


- Hvis overfaldsmændene for eksempel bruger kultilte i stedet for kuldioxid

vil detektoren ikke nå at reagere, før det er for sent. Årsagen er, at selv meget lidt kulilte bedøver.

Derfor behøver iltindholdet ikke at falde til detektorens grænse, før skaden sker, siger Frank Ingemann.


Skal

man gardere sig mod den slags kræver det detektorer, der måler indholdet af specifikke gaser i luften.


Disse er

flere gange dyrere end den simple iltindholdsdetektor, der sælges for ca. 2.500 kr.


Desuden vil man skulle have en detektor

for hver gas, som man frygter at blive overfaldet med.


- Jeg vil gerne understrege, at det ikke giver nogen garanti mod overfald, at

man har en detektor i bilen. Man kan aldrig vide, hvad man bliver angrebet med, og derfor kan man heller ikke gardere sig fuldstændigt, konstaterer

Frank Ingemann.


Han efterlyser en undersøgelse, der kan fastlægge de faktiske forhold omkring overfaldene, herunder

hvilke typer af gas, der anvendes.



Arbejdsgruppe nedsat

I knap et år har en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter

for blandt andet International Transport Danmark (ITD), Det Kriminalpræventive Råd og Trafikministeriet undersøgt

overfaldene på transportchaufførerne. En del af arbejdet har bestået i, at komme med forslag til, hvordan man

undgår overfaldene.


Vicedirektør i ITD, Bent Holm Jørgensen, er enig med Frank Ingemann i, at det er vigtigt,

at man får fastlagt de præcise forhold, som foranstaltninger mod overfald skal kunne virke under.


- Det nytter ikke

noget, at

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen