Berlingske Business

Gadebillede med erhvervskøretøjer

Gadebillede med erhvervskøretøjer - 6
Overskrift
Gadebillede med erhvervskøretøjer - 1
Overskrift
Gadebillede med erhvervskøretøjer - 7
Overskrift
Gadebillede med erhvervskøretøjer - 3
Overskrift
Gadebillede med erhvervskøretøjer - 8
Overskrift
Gadebillede med erhvervskøretøjer - 4
Overskrift
Gadebillede med erhvervskøretøjer - 9
Overskrift
Gadebillede med erhvervskøretøjer - 5
Overskrift

(TOKYO) Trafikken i verdens største by – Tokyo – med 35 millioner indbyggere er intens, men ikke så intens, som mange ville forestille sig i sammenligning med en by som Paris, hvor trafikken står mere stille, end den kører. For japanerne er dygtige til at bruge offentlig transport.

Så den trafik, som man ser, er i udpræget grad kommercielle køretøjer – i bycentrum ikke mindst microvan-udgaver, som kan komme ind i de smalleste smøger. Biler, som vi knap nok kender herhjemme, men som i størrelse minder om Suzukis gamle Wagon R-model.

Distribution er således kodeordet for de varebiler, man ser, og som også omfatter mange kasse vogne a la Toyota Hi-Ace. Men også biler, som måske mere er i stil med Toyota Previa.

Mange varebiler, som vi kendte tidligere, findes i øvrigt fortsat i Japan – således Nissan King Cab (Urvan), Nissan Serena og Mazda B-serien. Selv Honda og Mitsubishi har deres egne kassevogne, men ofte bygget af samme producent, som Nissan og Isuzu er dygtige til.

Mange danske japanerforhandlere ville klappe i deres hænder, hvis de kunne få fat i nogle af de van, som florerer i Japan, og som mangler i forretningen herhjemme, men mange er ikke frigivet til eksport, og andre opfylder ikke de specifikke europæiske miljøkrav. Men en fremtidig harmonisering af miljøregler kan måske ændre det.

Maksimalt 1,7 meter

Når nu de fleste benytter det omfangsrige metro- og tognet i blandt andet Tokyo, er der også ganske mange hyrevogne og minivan, der ofte er tilknyttet som VIP-transport i virksomheder. Antallet af parkeringspladser er nemlig også begrænset, og har man selv en bil, skal man i reglen kunne have den på sit eget grundstykke. Her passer en Nissan Cube eller March (Micra) fint ind.

Japanerne har også deres egne mellemklasselastbiler, som vi dog i tillempet form også kender herhjemme, så som Misubishi Fuso Canter og Nissan Cabstar, som hedder Atlas i Japan, men er lidt smallere.

I Japan har man fortsat den beskatningsregel, at køretøjer under 1,7 meter er billigere at bruge. Alene det gør, at mange velvoksne nordeuropæere ville have det svært i kabinen på en så smal varebil. Til gengæld er de fleste af de japanske biler med automatgear, så man kan bare koncentrere sig om at køre.

Ser man på tunge lastbiler, er de et kapital for sig. Grundet regler om maksimal akselafstand har lastbiler meget stort udhæng bagtil. De fleste lastbiler er japanske – med Hino i førersædet, men også Fuso/Mitsubishi, Nissan Diesel og Isuzu er dominerende.

Samarbejde mellem for eksempel Fuso (Mitsubishi) og Mercedes betyder, at man også ser Mercedes-Benz Actros på vejene, og da Volvo Trucks ejer Nissan Diesel med 96 procent (siden marts 2007), ser man også mange Volvo FH-lastbiler i Japan.








Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen