Berlingske Business

Frygter Dong-monopol på eltanke til biler

Frygter Dong-monopol på eltanke til biler - 1
Dong lancerede i går under stor medieopmærksomhed et samarbejde til 770 millioner kroner med det amerikansk-israelske selskab Better Place om at skabe et netværk til elbiler i Danmark. Foto:

Det statslige energiselskab Dong Energy må ikke få eneret på at sælge strøm til elbiler, mener et grønt energiselskab. Kunderne skal kunne vælge kulstrøm fra.

Den statslige energigigant Dong Energy skal ikke have monopol på at levere strøm til fremtidens bestand af elbiler i Danmark.

Det mener Ole Vestergaard, adm. direktør i Natur-Energi A/S, der kalder sig selv Danmarks grønne energiselskab.

Dong lancerede i går under stor medieopmærksomhed et samarbejde til 770 millioner kroner med det amerikansk-israelske selskab Better Place om at skabe et netværk til elbiler i Danmark.

Elbiler i 2011
Målet er, at der allerede i 2011 skal køre tusindvis af elbiler rundt på vejene, hvor de skal kunne oplade eller skifte batteriet på servicestationer over hele landet. Men det er vigtigt, at Dong ikke får eneret på markedet, og at det bliver muligt at vælge klimavenlig strøm til bilen, understreger Ole Vestergaard i en pressemeddelelse.

"Vi hilser alle tiltag, der kan gøre en forskel for klimaet, velkomne. Men som det ser ud nu, kan vi risikere at skabe et nyt monopol, hvor Dong ejer alle tankene og sælger deres egen kulstrøm. Derfor er det vigtigt, at vi får et liberaliseret system, så de øvrige elselskaber kan sælge deres strøm, hvad enten de konkurrerer på pris eller type af energi," siger Ole Vestergaard.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen