Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Fremtidssikret transport

En 15 tons lastbil, godkendt til 14 tons - og med mulighed for nedvejning til 12 tons. Det er den mautsikre lastbil, som gratis kan

køre i Tyskland, når maut''en indføres.



AutoBude I Vejle købte for et par måneder siden ny Iveco

EuroCargo lastbil med sovekabine og fuld ståhøjde i kabinen - og et alu-lad med skydetag fra Hedensted Ladfabrik.



-

Vi har specialiseret i ekspres- og kurértransporter - og har bl.a. kørt vindmøllegeneratorer til Spanien. Det

er specielt hasteopgaver, vi er gode til - men har også større biler til de store læs. Her vil 12-tons bilen ikke

være optimal, siger Brian Pedersen, AutoBude i Vejle, der i dag har 21 køretøjer - lige fra 3,5 tons biler til

12 tons- og 40 tons eksportbiler.

Bedre økonomi

Vejle firmaet kører med alle former for stykgods - faktisk

alt undtagende levende dyr. Mange speditører henvender sig, når man har en særopgave.



De fleste opgaver har

vi dog herhjemme, men vi har flere og flere ture til udlandet. En sådan hasteordrer, som vi kan køre med en 12 tons bil

vil betyde flere tusinde kroner sparet i forhold til maut''en - plus den bedre økonomi.



Vi valgte Iveco p.g.a. bilens

lave egenvægt, gode brændstoføkonomi og de gode ergonomiske forhold for vores chauffører samt prisen på

350.000 kr. plus opbygning, siger Brian Pedersen. Bilen - en EuroCargo ML 150E24 er leveret af Morten Stegemejer hos Iveco i Vejle,

som har leveret en del biler, der vil kunne nedvejes til 12 tons.



- Jeg har bl.a. solgt en bil med en let Brenderup kærre,

som stadig max. 12 tons kan køre med tre nye campingvogne op til Danmark, siger Morten Stegemejer.



Hos MAN i Padborg siger

filialchef Lars Bøggild, at det er meget begrænset, hvad der har været af interesse for 12 tons biler.



- De

er for dyre til at udnytte. Der skal jo betales flere chaufførlønninger for at transportere det samme gods. Vores store

TG-A eksportbiler kan have 25 tons med mod 4-6 tons i en lille L 2000 bil. Vi har haft brug for at få reservedele ned til en

bil sydpå - og har indtil videre fundet en vognmand gennem en speditør, som skulle have en stykgodsbil af sted, siger

Lars Bøggild.



Hos Volvo er man af samme opfattelse. Produktchef Steffen Müller har ikke oplevet en større

interesse for 12 tons biler.



- Det vil blive for dyrt af sende en lille FL-serie afsted, når vi har en FH, der kan have

det tre-dobbelte med. Derimod vil 12-tons biler nok mere interessante i Tyskland - eller den dag, vi også får en afgift

herhjemme, siger Steffen Müller.



Samme opfattelse har Lars Johansen, marketingchef hos Renault Lastbiler. Han har ikke mærket

en indflydelse fra



maut''en til kundernes bilvalg.



- Vi troede måske nok, at indflydelsen ville have været større.

Vi ser bl.a. en større intersse for vores Midlum model til kørsel i det indre København, der har vægtrestriktioner

i bl.a. middelalderbyen, siger Lars Johansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen