Berlingske Business

Fremtidsklar Scania

(STOCKHOLM) En ny Scania blev i går præsenteret som afløser for 4-serien, der blev lanceret i 1995. Men betegnelsen

bliver ikke 5-serien. For fremtiden skal bilerne kun skilte med typen, f.eks. R samt antallet af hestekræfter, f.eks. 470. V8-modeller

får desuden et V8-skilt på fronten. Scania vil dermed signalere, at bilerne kan ændres uden ny seriebetegnelse.



-

Lastbiler er værktøj for vores kunder. Derfor har vi fokuseret på bedre økonomi og bedre komfort i den nye

model. Bl.a. spares op til 270 kg. ved lettere, men stærkere rammer. Det giver en besparelse på tre pct. i brændstoffet,

sagde Scanias øverste chef, Leif Östling, ved introduktionen.



Drivlinen, bl.a. motorerne, er stort set uændrede,

men 480 V8-modellen har nu 500 HK.



Scania lancerer i efteråret en 420 hestes motor, der opfylder Euro 4-miljøkravene

anno 2005, uden at anvende SCR-katalysator (selektiv katalytisk reduktion), hvor der tilsættes ammoniak. Men alene ved at anvende

turbocompound teknik og EGR (recfirkulation af udstødningsgassen).



Den nye Scania genbruger 65 pct. af delene fra 4-serien.

Den kendes især på en ny front, der kan klappes op ved service.



De fleste forbedringer opdages i førerhuset

- ny instrumentering, betjeningsknapper i rattet til bl.a. fartpilot, ny udformning af betjeningsstilken til semiautomatgearet Opticruise

- nu kombineret med evt. retarderbetjening, dertil klimaautomatik, ny køje og bedre plads.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen