Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Fremtidens stregkode er et elektronisk søm

De stregkoder, som paller og pakker i dag forsynes med på vejen fra producent til f.eks. detailledet, vil om få år

blive erstattet af elektroniske stregkoder. I fremtiden kan stregkoder på paller derfor blive erstattet af - søm.



Fremtidens

stregkode vil blive bygget op omkring den radiofrekvente teknologi, så stregkoden samtidig kan fungere som en sender. Leverandører af

udstyr til datafangst arbejder på højtryk på at udvikle de løsninger, industrien og transportsektoren kan

vælge i fremtiden, og her er en af mulighederne at udforme senderen som et søm, der er nemt at fastgøre i paller

og emballager.



Logisys A/S er et konsulentfirma, der rådgiver producenter og leverandører af produkter, så

de kan styrke deres position og skabe øget værdi. Direktør Arne Rask, Logisys A/S, siger:



- Hver palle i

varekæden er unik, og den skal i fremtidens varestrøm registreres ved porten hos producenten, så man kan følge

den hele vejen til slutbrugeren. Med den moderne, elektroniske identifikation får man at vide, hvad hver palle indeholder. Ved

at anvende radiofrekvent teknologi kan man aflæse indholdet af f.eks. 33 paller samtidig. Det, man venter på i dag, er

at blive enige om, hvilke frekvenser man skal kunne benytte.



Arne Rask siger, at der i dag findes RF tags, altså elektroniske stregkoder,

som bygger på den radiofrekvente teknologi.



Når først den nye RF-teknologi er på plads, vil man kunne

have fuldstændig styr på, hvor varerne befinder sig.



- Teknologien er der, og det kan lade sig gøre, fastslår

Arne Rask.



Baggrunden for det, han kalder "et gigantisk tigerspring", er, at virksomhederne skal blive endnu mere effektive

end de er i dag.



- Vi må erkende, at varekæden og logistikken er et konkurrenceparameter. Hvis jeg som producent

sammen med min kunde bliver lidt mere effektiv, har jeg en konkurrencefordel.



- I fremtiden vil konkurrencen gå på

at levere mindre ordrer, at kunne levere med øget frekvens samt den måde, man leverer på, og det behøvber ikke

at være på paller.



Internettet har ikke fået den betydning, som mange forventede. Forbrugerne vil godt købe

produktet, men vil ikke vente flere dage eller uger på at få varen leveret. Det gælder både for de private

forbrugere og industrikunderne.



- Lagrene har generelt ikke været indrettet til at kunne levere med den ønskede

hastighed, og hertil kommer, at leveringshyppigheden er stærkt stigende samtidig med, at mængden, der skal leveres, er

tilsvarende faldende. Kunderne ønsker ikke at have lagre, og hvorfor skulle de, siger Arne Rask.



En række leverandører

har taget konsekvensen, og der har på det seneste været en stor interesse for at udvikle lageret, hvor der er sat fokus

på leveringssikkerhed og hurtighed.



Logisys A/S og AIM Danmark, som er en forening af 41 af de største virksomheder

i Danmark inden for udstyr til automatisk datafangst, arrangerede for nylig en konference om indretningen af det moderne lager.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen