Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Fremtidens biler bliver enklere

En af den verdensomspændende bilindustris fremmeste udviklingscentre ligger i Tønder, hvor den norske Hydro-koncern har

placeret selskabet Hydro Alunova, som servicerer koncernens otte aluminiums-fabrikker verden over, som bl.a. leverer dele til bilindustrien.



To

af disse fabrikker ligger også i Tønder, hvor Hydro Structures bl.a. fremstiller hele karrosserier til Rolls Royces og

undervogne til sportsvogne af mærkerne Opel og Renault, mens et søsterselskab bl.a. fremstiller rør til biler

og sidder på 60 pct. af det europæiske marked. Adm. direktør for Hydro Alunova, Bjarke Wolmar, åbnede i går

torsdag Auto Teknik 2004-messe i Fredericia ved at give sit bud på fremtidens biler.



Hans mest overraskende budskab er,

at der i dag er bilfabrikanter, der udvikler mere enkle biler.



- Inden for fem år vil vi se biler uden alt det ekstra udstyr

bl.a. elektronik, som vi ser i dag, sagde han. Han kom med eksemplet en VW Golf, der i 1975 vejede 780 kilo, mens den nyeste model

vejer 1154 kilo, altså 50 pct. mere.



- Den vægtforøgelse skyldes i høj grad nye ting, som stoppes ind

i bilerne, sagde Bjarke Wolmar, som hellere end gerne ville undvære unødvendigt udstyr bl.a. de opvarmede sæder

i sin egen bil og så kunne købe den væsentligt billigere.



- Nogle bilfabrikker er ved at genopfinde bilen

i den oprindelige form, så at sige, så den både bliver renere, sikrere og med et bedre brændstofforbrug end

i dag, det er en billigere bil, som forbrugeren selv kan reparere derhjemme i garagen eller carporten - du kan godt betegne det for

en discount-bil.

Ud med stål og gummi

Bjarke Wolmar ønskede ikke at fortælle, hvilke bilmærker,

der er begyndt at tænke discount, men nævnte eksemplet med den store fremgang i salget af de sydkoreanske bilmærker,

der jo er prisbillige.



Ikke overraskende betegnede han aluminium som fremtidens metal i bilindustrien, og han forudsagde, at

både ståldele og gummislanger om få år vil være erstattet af aluminium. Stål, fordi det er tungt,

og gummi, fordi det både er et dyrt materiale og ikke har den holdbarhed, som den øvrige bil har.



Også andre

metaller som kobber vil blive erstattet af aluminium og gerne fra Norsk Hydro, bl.a. fordi kobber både er dyrt og tungt, og

det går ikke biler, som af hensyn til brændstofforbruget skal være lettere end i dag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen