Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Fremtiden for APM Terminals fortsat usikker

Kommunalvalg2013
»Lande som Rusland og Nigeria har været særdeles hårdt ramt. I Angola er importen halveret lige nu, og når vi driver den ledende import-eksport-havn i landet, så rammer det vores resultat ret kraftigt,« siger Kim Fejfer, chef for APM Terminals, Foto:

APM Terminals har på det seneste været i en uvant rolle som den store skuffelse i A.P. Møller-Mærsk, og det er ikke til at sige endnu, hvornår udviklingen går i en bedre retning.

Den ellers så stabile havnedivision tjente i første kvartal langt under markedets prognoser, mens de andre tre store Mærsk-divisioner generelt klarede sig bedre end frygtet.

Det smerter især, at der er meget mindre at lave i de lande, hvor økonomien er bundet op på eksport af olie.

Olien rammer indtjeningen hårdt

»Lande som Rusland og Nigeria har været særdeles hårdt ramt. I Angola er importen halveret lige nu, og når vi driver den ledende import-eksport-havn i landet, så rammer det vores resultat ret kraftigt,« siger Kim Fejfer, chef for APM Terminals, til Ritzau Finans.

Mærsk

APM Terminals måtte samtidig nedjustere, så divisionen nu venter et faldende overskud i år. Trods gode takter i USA og Europa er smerten fra olien for stor.

»Det var en overraskelse, hvor langt olieprisen gik ned, og egentlig hvor lang tid, den har været nede. Nu ser det ud til, at den har rettet sig en smule, men det ramte hårdt,« siger Kim Fejfer.

Mærks

I de seneste fire kvartaler er omsætningen dykket i havneforretningen, og overskuddet er nu faldet seks kvartaler i streg. Hvornår aktionærer og analytikere igen kan regne med fremgang i havnene, vil direktøren ikke spå om.

For tidligt at spå om vending

»Det er for tidligt at sige noget om. Det er det simpelthen. Det eneste jeg kan sige er, at 2016 vil give et lavere resultat end 2015,« lyder det fra Kim Fejfer, som dog forventer lidt positiv effekt fra det nylige køb af Grup TCB?s 11 containerhavne, så der nu er 72 i alt i porteføljen.

Billede

Trods de faldende resultater og et afkast under målsætningen mærker Terminals-direktøren ikke et større pres fra hans bestyrelse og Mærsk-hovedkontoret.

»Vi er altid under pres, både når de finansielle resultater er tilfredsstillende og utilfredsstillende. Vi skal gøre de rigtige ting, og der er ikke nogen hurtig løsning.«

»Vi skal ned i detaljerne på det kommercielle, det driftsmæssige, og porteføljestyringen. Og det kan jeg garantere for, at for alle tre delelementer er der detaljerede planer for hver enkelt terminal,« siger Kim Fejfer.

Analytikere panikker ikke

Fra analytikerhold er der også anerkendelse af, at nedturen især skyldes faktorer uden for Kim Fejfers kontrol.

COSCO-RESULTS/

»Der vil komme nogle udsving ind i mellem. Men det er stadigvæk den division, der er mest stabil i gruppen, selv om den lavede et skuffende kvartalsresultat. Og det er stadig en god case, selv om afkastet her ikke var det, vi håbede på,« siger Ricky Steen Rasmussen fra Nykredit.

»Jeg tror også, det i Mærsk anses for at være en totalt ekstern ting, der har gjort, at indtjeningen har skuffet,« tilføjer Frans Høyer fra Jyske Bank.

»Mit indtryk er, at de nu står fast og ser, hvordan de kan udnytte deres finansielle styrke og brand og måske lande nye havneprojekter, mens markedet er nede. Der er ikke brug for ny ledelse eller ny strategi? De har prøvet nedture i markedet før, og de holder fast,« siger Frans Høyer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen