Berlingske Business

Fransk valg giver ro for DFDS - men brexit spøger stadig

Som chef for et rederi med fokus på Europa har DFDS-direktør Niels Smedegaard i den seneste tid haft øje på det franske valg, der endte med en sejr til EU-venlige Emmanuel Macron.

Og det var det bedste resultat set med DFDS' briller, siger topchefen. Han peger på, at rederiet generelt er begunstiget af et "fornuftigt" makroøkonomisk billede i øjeblikket, med en verdensøkonomi der er præget af øget vækst i blandt andet USA og i udviklingslande.

- Selv i Europa begynder der at være mere optimisme, og det er vores fokusområde. Vi har fået overstået et vigtig valg i Frankrig, som set herfra endte med den rigtige præsident, som bør give en vis ro, så man i Europa kan komme videre, siger Niels Smedegaard.

- Når man kigger på hele det økonomiske baggrundstæppe - sammen med de ting vi selv er herre over - synes jeg, at vi står med snuden pegende i den rigtige retning til at lave et fornuftigt 2017-resultat, fortsætter han.

Selskabet, der blandt andet sejler til og fra de britiske øer, nævner i regnskabet, at den britiske afstemning om EU-medlemskab i juni sidste år har skabt en svagere efterspørgsel fra britiske borgere.

- Brexit er en kendsgerning på papir, og hvordan det giver udslag, er noget, vi følger meget med i, fortæller Niels Smedegaard.

- Pundet er faldet, og det har gjort det betydeligt dyrere for britiske passagerer at rejse til Europa, og det har vi kunnet se på vores passagertal fra Storbritannien, der er faldet 2-3 pct., både på kanalen og fra Newcastle til Amsterdam. Og den trend er uændret, fortsætter han.

Det har dog ikke givet udslag på DFDS' samlede forretning i Nordsøen:

- Vi kan se, at hele vores Nordsø-forretning tjener 10 pct. mere i år, så den nervøsitet, der er, er ikke slået igennem endnu. Det betyder ikke, at der ikke kan komme noget, men vi tror ikke, at det bliver dramatisk fra den ene dag til den anden, fastslår topchefen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen