Berlingske Business

Fransk stolthed vs. californisk frækhed i omstridt retssag

FRANC
Overskrift
Ubers franske chefer Thibaud Simphal og Pierre-Dimitri Gore-Coty ankommer ved retten i Paris den 30. september. De to chefer er sigtet for, hvad regeringen kalder illegal taxi service. Foto:
 

Ubers møde med det franske arbejdsmarked har ikke været uden problemer. San Fransisco-virksomheden har svært ved at finde sin plads på det franske arbejdsmarked, og Uber har mødt konstant modstand fra regeringen. I dag begynder retssagen mod to franske Uber-chefer.

»I gør nar af den franske republik«

Den franske indenrigsminister, Bernard Cazeneuvre, taler normalt ikke med så store bogstaver. Men denne eftermiddag, den 30. juni 2015, var han ifølge folk, som var til stede ved mødet, helt oppe og køre.

Ministerens hævede røst var rettet mod en anden tilstedeværende ved mødet. Ubers strategichef i Europa, Mark MacGann, havde netop fremført Ubers krav. De var villige til at suspendere deres populære Uberpop service med uprofessionelle chauffører, hvis den franske regering lempede reglerne for at få licens til at blive chauffør for Ubers andre tjenester.

Uber

Mødet blev holdt i kølvandet på episoderne få dage forinden, hvor taxichaufførernes protester mod Uber kammede over og endte i brændte dæk og trafikkaos over hele Frankrig.

Selv om Uber suspenderede deres Uberpop service tre dage efter, har virksomheden stadig ikke givet op.

Ubers indtog i Frankrig er forløbet på samme vis som i andre lande verden over. Virksomheden lancerer konceptet med et smart, nyt alternativ til taxier og kæmper aggressivt mod alle regulativer, som begrænser virksomheden.

Forløbet i Frankrig har dog været mere intenst end vanligt. Uber har ikke haft evnerne til at bryde fri af reglerne og skabe et fredeligt forhold til de officielle myndigheder. Den seks år gamle Silicon Valley-virksomhed matcher ikke med Frankrigs mere fastlåste arbejdsmarked, hvor fagforeninger står ekstremt stærkt.

Uber

De sidste to år har regeringen med taxiselskaberne i ryggen gentagne gange implementeret nye restriktioner, som skal mindske virksomheder som Ubers vækst.

»Nye forretningsmodeller udfordrer staten. De nye virksomheder siger, at de skal have tid og lovændringer, og før man ved af det, er det for sent, og de er for store til at lukke igen,« siger formanden for Konkurrencestyrelsen i Frankrig, Bruno Lassere til Wall Street Journal.

Ubers to franske topchefer, Pierre-Dimitri Gore-Coty og Thibaud Simphal er sigtet for blandt andet at drive illegal taxi-service med Uberpop. De to chefer skal i retten den 30. september, og her risikerer de at blive dømt op til to års fængsel.

Pierre-Dimitri Gore-Coty mener, at Uber leverer bedre service, skaber jobs og forbereder byerne på en fremtid, hvor folk ikke behøver at eje biler. Han tror, at politikerne er i taxiselskabernes lommer, og at de med tiden vil falde til ro.

»I stedet for at forsøge at berolige taxierne ved at sige, at Uber er ulovligt, skulle regeringen hellere gå forrest med holdbare regulativer, som møder folkets behov for denne type service,« siger Gore-Coty til Wall Street Journal.

uber demo

Bestyrelsesmedlem og direktør i det franske taxiselskab Groupe G7, Nicolas Rousselet, er lodret uenig. Taxiselskabet blev grundlagt af hans far, André Rousselet, som var nære venner med den tidligere franske præsident Francois Mitterrand. Nicolas Rousselet nægter at kalde Uber ved navn, og omtaler det kun som ’den californiske virksomhed’.

»Jeg har ikke et problem med nye konkurrence, men med den californiske virksomheds filosofi. Vil vi leve i en fantasi, hvor vi retter os efter jungleloven? Det er jo barbarisk,” siger han.

Nicolas Rousselet har lobbyet for at inderigsministeren, Bernard Cazaneuvre, ville fremskynde en lov, som kunne forbyde Uberpop.

Hvis retssagen falder ud til Ubers fordel i dag, vil Uber højst sandsynligt starte Uberpop op igen i Frankrig.

tax

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen