Berlingske Business

Fransk rival outperformede Mærsk i 2015

US-ECONOMY-SHIPPING-FRANCE
2015 var et hårdt år i containerbranchen, men for franske CMA CGM slog krisen ikke helt så hårdt igennem som hos mange af konkurrenterne. Foto:

2015 var et hårdt år i containerbranchen, men for franske CMA CGM slog krisen ikke helt så hårdt igennem som hos mange af konkurrenterne. Rederiet tog markedsandele og undgik store fald i afkastgraden.

CMA CGM tabte godt nok 6,4 pct. omsætning til 15,7 mia. dollar, på trods af en volumenvækst på 6,3 pct., men alt i alt blev selskabets økonomiske resultater ikke voldsomt hårdt ramt.

Driftsoverskuddet, EBIT, faldt også 6,4 pct. før særlige poster til 911 mio. dollar, svarende til en uændret EBIT-margin på 5,8 pct., mens nettooverskuddet faldt 2,9 pct. til 567 mio. dollar. Det betyder et afkast på 9,2 pct. af den investerede kapital mod 9,9 pct. året før.

NOL-M&A/CMACGM

Til sammenligning faldt Maersk Lines omsætning 13,2 pct. i 2015, trods en volumenstigning på 0,8 pct., og EBIT-marginen dykkede til 6,0 pct. fra 9,2 pct. i 2014. Maersk Lines investeringsafkast var desuden på 6,5 pct. - et fald fra 11,6 pct. året før.

CMA CGM, der er det tredjestørste containerrederi i verden efter Maersk Line og MSC, anerkender, at 2016 er startet med hårde markedsvilkår og rater under pres.

US-FRANCE-SHIPPING-CMA CGM BENJAMIN FRANKLIN

Dog varsler rederiets næstformand, Rodolphe Saadé, fortsatte tiltag for at styrke flåden - blandt andet med købet af singaporeanske APL - og omkostningsstyringen, og franskmændene tror derfor, at de vil kunne tage yderligere markedsandele ved at levere vækst over markedsniveauet.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen