Berlingske Business
17:42

Fransk Mærsk-rival tabte endnu flere penge end Maersk Line i 2016

TAIWAN ECONOMY EXPORT
Arkivfoto. Franske CMA CGM, der er det tredjestørste rederi i containerbranchen, blødte på bundlinjen i 2016. Foto:

Franske CMA CGM, der er det tredjestørste rederi i containerbranchen, blødte på bundlinjen i 2016.

Rederiet øgede sin kapacitet med mere end en femtedel takket være købet af singaporeanske NOL, men trods mere end et halvt års bidrag fra de nye skibe var der kun en omsætningsvækst på knap 2 pct. til 16 mia. dollar, da raterne dykkede kraftigt.

Målt må driftsindtjeningen, kerne-EBIT, præsterede CMA CGM et marginalt plus på 29 mio. dollar - et dyk på 97 pct. i forhold til 2015.

På bundlinjen gik CMA CGM fra et overskud på 567 mio. dollar i 2015 til et underskud på 452 mio. dollar sidste år. Lidt mere end en fjerdedel af tabet kom fra NOL, rapporterer rederiet.

Til sammenligning havde Mærsk-ejede Maersk Line, der er branchens største, en omsætning på 20,7 mia. dollar og et underskud på 376 mio. dollar sidste år.

CMA CGM bemærker dog, at året sluttede godt af med et omsætningsløft på 28 pct. og et overskud på 45 mio. dollar efter skat i fjerde kvartal og stigende fragtrater.

2017 har indtil videre også budt på bedre rater og stigende fragtmængder, fortæller franskmændene, der fuldstændig ligesom Maersk Line har udskudt leveringer af nye skibe og ikke har planer om at lægge flere bestillinger hos værfterne.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen