Berlingske Business

Fransk Mærsk-rival på vej med største køb nogensinde

FRANCE-CHINA-TRADE-WOOD-FILES
Foto:

Det franske containerrederi CMA CGM har fået et eksklusivt spillerum til at tygge på et eventuelt køb af Neptune Orient Lines' containeraktiviteter, efter at A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, angiveligt har trukket følehornene til sig.

Og hvis det bliver til et opkøb fra CMA CGM, vil det blive den største konsolidering i sektoren nogensinde, hvis man måler på kapacitet.

Det skriver shippinganalysehuset Alphaliner.

American President Lines (APL), som Neptune Orient Lines' containerrederi hedder, er verdens syvende største af slagsen og har ifølge Alphaliner en kapacitet på 541.000 tyvefodscontainere (teu).

SRI LANKA-ECONOMY-PORT

Dermed vil en eventuel overtagelse fra CMA CGM blive den kapacitetsmæssigt største nogensinde foran Maersk Lines overtagelse af P&O Nedlloyd i 2005, hvor det danske containerrederi overtog en kapacitet på 460.000 teu, skriver Alphaliner.

Det hører dog med til historien, at der er blevet læsset store mængder ny kapacitet ind i markedet, siden Maersk Line i 2005 overtog P&O Nedlloyd, og derfor vil et eventuelt køb af APL fra CMA CGM ikke blive den største overtagelse nogensinde målt på markedsandel.

Et køb af APL vil således "blot" tilføre CMA CGM 2,6 pct. af den globale markedsandel målt på kapacitet, mens Maersk Lines køb af P&O Nedlloys i sin tid gav 5,5 pct. af den globale kapacitet.

SINGAPORE-SHIPPING-COMPANY-EARNINGS-NOL

CMA CGM har fået eksklusivitet til at gennemføre due dilligence og komme frem med et officielt købstilbud på APL indtil den 7. december.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen