Berlingske Business

Fransk løve overhaler VW i Danmark efter dieselskandale

VOLKSWAGEN-EMISSIONS/
Foto:

Den tyske bilproducent VW topper ikke længere listen over nyregistrerede biler i Danmark. Peugeot overhaler den tysk bilgigant herhjemme i november.

Selv om der er godt gang i bilsalget i Europa i november, hvor salget er steget med 13,7 procent, er der kedelige nyheder for Volkswagen i Danmark.

Antallet af nyregistrerede biler faldt nemlig for den tyske bilproducent i november sammenlignet med samme måned sidste år, viser bilimportørernes statistik over nyregistrerede biler.

GERMANY-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-PROBE-FILES


Således blev nyregistreret 1.839 VW-personbiler mod 1.952 i november sidste år. Og dermed sniger franske Peugeot med løvelogoet sig op på førstepladsen foran Volkswagen med 1.877 nyregistrerede biler i november mod 1.555 sidste år.


Kigger man for perioden mellem januar og november ligger Volkswagen dog stadig foran Peugeot.

Indtil videre har skandalen om fiflerier med test af udledning af forurening fra bilproducentens dieselmotorer ikke afspejlet sig i bilsalget herhjemme, hvor både prisniveau og salgstallene tilsyneladende ikke led under sagen, der har kostet Volkswagen milliarder af kroner og et særdeles hårdt hak i firmaets renommé.

VOLKSWAGEN

Med de nye tal tyder det dog på, at udledningssagen begynder at afspejle sig i, hvor mange biler Volkswagen kan sælge.

De nye tal for bilsalget i Europa i november viste nemlig stor fremgang på 13,7 procent, men Volkswagen kun kunne mønstre en stigning på 4,1 procent ifølge en opgørelse fra de europæiske bilproducenters forening, ACEA.

TOPSHOTS-GERMANY-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-DIESEL


Og dermed taber VW også terræn i forhold til konkurrenterne i Europa, hvor selskabets markedsandel er faldet til 24,3 procent sammenlignet med 26,6 procent i samme måned sidste år.

VW-skandalen tog for alvor fart i USA, og her er bilsalget faldet med hele 15,4 procent, når man holder november 2015 op mod samme måned sidste år, oplyser Volkswagen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen