Berlingske Business

Fransk-italiener i forbedret udgave

Indenfor de nærmeste måneder ventes de første nye minivan-modeller Jumpu, Expert og Scudo på det danske marked.

De danske priser er ikke endeligt fastlagt.



De fransk-italienske fætre lanceres på den internationale biludstilling

i Bruxelles midt i januar. Bilerne bygges alle hos PSA, Peugeot-Citron, på fabrikken i Valanciennes i Nordfrankrig.



Bilserien

vakte opsigt herhjemme, da den i første udgave blev præsenteret i efteråret 1995 - dengang opfylde den ikke den

daværende 30-pct. bilbeskatning, hvor varerummet skulle udgøre halvdelen af bilens totallængde.



Derfor kom

den først til salg i Danmark i 1997, da reglerne blev ændret.



Serie 2 kalder Citron sin Jumpy-model, der kan kendes

fra forgængeren på sin nye front med kraftigere forkofanger og nye forlygter med klart lygteglas. Samtidig er komforten

og kabinen forbedret på flere punkter.



De tre fætre kan leveres i flere varianter. Som kassevogn med 1.9 dieselmotor

på 71 HK eller 2.0 HDi med 110 HK og varerum på enten fire- eller fem kubikmeter. Endvidere kommer som bus med 2.0 HDi

eller 2.0i 16V benzin på 138 HK med manuelt eller automatgear.

Samarbejde

Bilens varerum er på enten fire eller

fem kubikmeter, den udvendige længde er på hhv. 452- og 492 cm - og akselafstanden er hhv. 282 cm- og 322 cm.



Listen

over standardudstyr i kassevognen omfatter bl.a. skydedør i højre side, forbedrede nakkestøtter, tre-punktseler

på alle pladser, abs-bremser på 2.0 HDi, el-regulerede og opvarmede sidespejle, el-drevne sideruder, højderegulering

af førersæde, fjernbetjent centrallås og fast varerumsadskillelse med rude. Fabrikken i Valenciennes bygger også

tre andre biler i det fransk-italienske samarbejde -MPV-modeller Citron C8, Peugeot 807 og Fiat Ulyse. Samarbejdet omhandler også

større varebiler, nemlig Citron Jumper, Peugeot Boxer og Fiat Ducato.



De bygges alle på en Fiat-fabrik nær

Pescare i den østlige Italien. Fabrikken i Frankrig kaldes Sevel Nord og fabrikken i Italien logisk nok Sevel Syd.





de mindre varebilmodeller er der ikke fransk-italiensk samarbejde. PSA-koncernen bygger deres Citron Berlingo og Peugeot Partner for

sig selv på en fabrik i Vigo i Spanien, mens Fiat bygger deres Doblo i Italien.

Restyling udvendig

Som nævnt

har bilen fået en helt ny front med nye forlygter med klart lygteglas og integreret afviserblink, kraftige profiler i fronthjelmen

og en ny kraftigere, otte cm. længere kofanger foran - samt ny kølergril. De kraftige fenderlister sammen med den nye

kofanger beskytter bilen mod skader. Forstolene i de nye biler er forbedret på flere punkter. Siddefladen er gjort længere,

ryglænet højere og sidestøtten bedre. Længdejusteringen er øget, så den nu er 220 mm.



Førersædet

kan justeres 45 mm i højden og i kombination med højdereguleringen af rattet har føreren nu mulighed for at indrette

sig en bekvem kørestilling. Endelig er nakkestøtterne forbedret.



Dertil kommer bedre støjdæmpning

- opnået gennem sprøjtebehandling med PVC under gulvet i varerummet og ved hjulkasserne, bedre luftudtræk i varerum, støjdæmpende

skumisolering i midter- og bagstolper samt tættere dørlister.



Sikkerhedsmæssigt er der tre-punktseler på

alle pladser, også midterpladserne. Abs-bremser er standard på Citron Jumpy med 2.0 HDi og 2.0i 16V motor.



De ventilerede

bremseskiver foran er øget til samme størrelse som C8. Airbag i førerside er standard. Passagerairbag og sideairbags

kan fås som option - dog kun sammen med enkeltpassagersæde foran.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen